Grönblå krav gav resultat – cykelförmån ska få fler att cykla

Sundbybergs grönblå koalition vill uppmuntra fler att cykla till jobbet. Nu har partierna drivit igenom att staden ska införa hyrcyklar för sina anställda.

Alla som arbetar i stadens regi ska erbjudas att hyra en så kallad förmånscykel. Det har Sundbybergs kommunstyrelse slagit fast. Målet är att fler ska vilja cykla till jobbet.

– Utsläppen av koldioxid behöver minska snabbt. Vi vill att det ska vara både enkelt och billigt att pendla på ett sätt som inte smutsar ner miljön, förklarar Anton Fendert (MP), oppositionsråd.

Förmånscykel innebär att anställda erbjuds att leasa en kvalitetscykel, som bekostas med en mindre månadsavgift som dras från lönen före skatt. I regel ingår cykelservice, support och försäkring. Modellen används bland annat i Jönköpings kommun, som på så sätt har minskat sina årliga utsläpp med över 100 ton koldioxid.

– Nya cyklar och elcyklar kostar mer än vad många har råd med. Den här lösningen gör att fler kan få råd med en riktigt bra cykel. På så sätt sänker vi tröskeln till ett mer miljövänligt val, säger Anton Fendert (MP), oppositionsråd.

Beslutet om förmånscykel fattades efter påtryckningar från Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna. S–C–L-styret i Sundbyberg ville från början att kommunen skulle erbjuda cyklar på avbetalning, via ett utpekat företag. Det förslaget skrotades dock efter hård kritik från de grönblå.

– S, C och L:s förslag innebar att anställda som inte lyckades betala av sina cyklar inom ett år, skulle straffas med tio procents ränta. Det är en sämre deal än många cykelbutiker erbjuder. Vi tänker inte lura in personal i dåliga avtal, säger Anton Fendert (MP), oppositionsråd.

Nu blir nästa steg för kommunen att upphandla en leverantör för förmånscyklar. Det betyder att stadens tjänstepersoner kan välja den aktör som ger allra bäst villkor. Anton Fendert (MP) är lättad över beslutet, men menar att det ändå finns skäl till oro.

– S, C och L kände uppenbarligen inte till detaljerna i sitt eget förslag. Jag hoppas att de inte hanterar alla verksamheter i kommunen lika respektlöst, avslutar han.