Politiska åsikter ska inte kunna köpas

I Sundbyberg är det möjligt att använda höjda arvoden som ett lockbete i politiska förhandlingar. Det vill Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna förändra.

Sedan årsskiftet styrs Sundbyberg av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna med stöd av Vänsterpartiet. Uppgörelsen innebär att Vänsterpartiet får ett extra kommunalråd, medan Centerpartiet och Liberalerna får extra pengar till politiska sekreterare. Det har fått den grönblå koalitionen att reagera.

– Vi vänder oss mot en byteshandel där höjda arvoden växlas mot politiskt medhåll. Vi vill att stadens partier gemensamt ska enas om rättvisa nivåer för arvoden och partistöd. Politiska åsikter ska inte kunna köpas, säger Anton Fendert, gruppledare Miljöpartiet.

På kommunfullmäktiges möte 17 juni föreslog Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna att staden ska inrätta en särskild beredning för arvoden och partistöd.

– En ny beredning kan förhindra att arvoden blir föremål för partipolitisk kohandel. Stadens processer måste vara transparenta och grunda sig i vad som är bäst för skattebetalarna, säger Axel Conradi, gruppledare Moderaterna.

Nu hoppas den grönblå koalitionen att stadens partier ska kunna enas om nya regler för arvoden och partistöd, i god tid till valet 2022

– När valresultatet står klart ska dragkampen handla om politiska reformer – inte om förmåner för enskilda partier, säger Marcus Jonsson, gruppledare Kristdemokraterna