Maria Algotssons anförande om En likvärdig skola på Kommunfullmäktige 2018-02-26

Maria Algotssons anförande om En likvärdig skola på Kommunfullmäktige 2018-02-26

För Miljöpartiet betyder likvärdig skola att man förstår att barn har olika förutsättningar att lyckas i skolan.


För Miljöpartiet betyder likvärdig skola att man förstår att barn har olika förutsättningar att lyckas i skolan. 

 

Med det menar vi att livet utanför skolan påverkar livet i skolan och därför är det viktigt att det finns många vuxna i skolan, men med olika kompetenser. I EN skola där många elever inte når målen, kanske det behövs anställas en till lärare för att få mindre klasser, men i EN ANNAN skola där många elever inte når målen, är det kanske inte en till lärare som behövs? Kanske är det en psykolog eller en socionom eller någon helt annan som behövs? 

 

Fler vuxna som  har tid och kunskap att reda ut saker som egentligen inte alls handlar om lärande i stunden, men som påverkar möjligheten att lära sig på lång sikt. Därför är det viktigt att det finns ett nära samarbete mellan alla verksamheter i kommunen som har med barn och unga att göra. Och dessa samarbeten måste finnas kontinuerligt. Vuxna i skolan ska vara vuxna som eleverna känner igen. Vuxna i skolan ska vara vuxna som finns kvar år efter år efter år, inte bara en termin eller ett läsår. 

 

Tänkt vad tryggt för eleverna att ha vuxna omkring sig som de känt så länge att de hunnit skapa en trygg relation till dem? Kanske är det en lärare, en fritidspedagog eller en vaktmästare som blir elevens trygga punkt. Kanske är det då lättare att berätta för någon på skolan, att mamma var full igår och du därför var vaken hela natten för att du var orolig för vart mamma var och hur hon mådde, och det är därför du kom för sent, är trött och inte orkar prestera idag.

 

Men då måste också de vuxna i skolan veta vad de ska göra med den information som eleven berättar om, oavsett om det är vaktmästaren, en fritidspedagog eller en matteläraren som eleven vågar berätta för. Därför är det viktigt att det finns ett nära samarbete mellan skolans personal och socialtjänsten, men allra helst personal på plats på skolan med rätt kompetens att reda ut familjeproblem. En till vuxen som eleven känner igen. 

 

För det är viktigt att man inte ser skolan som endast ett ställe dit elever går för att få undervisning. När eleverna går till skolan tar de med sig hela sitt liv dit. Ett liv de ofta inte kan förändra utan en vuxens hjälp. Och då gäller det att de vuxna som arbetar i skolan har en så bra sammansättning, en så bra arbetsmiljö att de orkar jobba kvar, så att eleverna hinner skapa en relation till dem, för att våga berätta om det som inte funkar bra i livet och få hjälp i tid – innan problemen blir för stora. För då kan eleverna snabbt komma på banan igen och skolan personal orkar finnas kvar för eleverna längre. 

 

Så tror vi i Miljöpartiet att vi kan skapa en likvärdig skola! 

 

Relaterade nyheter

Sundsvall, 10 juli 2023

MP i Sundsvall Pride 8 juli

Sundsvall, 9 juli 2023

Vi behöver agera nu om fisken i Östersjön ska kunna räddas

Sundsvall, 9 juli 2023

Miljöpartiet kämpar för en moderniserad könstillhörighetslag

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter