Trafikverket behöver tänka om i sin planering
Debattartikel publicerad i ST 22 februari 2023
Remisstiden för Trafikverkets utredning av ny E14 är nu passerad och Trafikverket ska återigen behandla inkomna synpunkter. Men precis som Naturskyddsföreningen lyfte i sin debattartikel i ST 16/2 kan man fråga sig om skälen för en ny E14 verkligen är tillräckliga.
Det råder inget tvivel om att mycket behöver göras för att åtgärda problemen med luftkvaliteten på Bergsgatan. Men inget av de nya föreslagna dragningarna av E14 avlastar trafiken på Bergsgatan i någon större utsträckning. En ny dragnings effekt på luftkvaliteten skulle därmed riskera att vara försumbar, medan ökad vägkapacitet på en ny sträckning samtidigt skulle försvåra möjligheterna att nå såväl klimat- som miljömål.
Trafikverket ska arbeta enligt den så kallade fyrstegsprincipen. Nyligen redovisade Trafikverket resultatet av ett tidigare regeringsuppdrag för hur de kan arbeta mer med så kallade steg 1 och steg 2-åtgärder. Steg 1 och 2-åtgärder är åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt, eller medför ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen. Trafikverkets redovisning lämnar mycket i övrigt att önska. Myndigheten lämnar inga nya förslag på hur steg 1 och steg 2 bättre kan implementeras i planeringsarbetet, och har också fått hård kritik för att inte tillräckligt arbeta med dessa åtgärder.
Vi i Miljöpartiet har tidigare påpekat det stora feltänket från partierna i fullmäktige när de förordat en helt ny motorväg mellan Bydalen och Huli. Ett sådant bygge skulle motverka kommunens mål om minskade utsläpp. Vi gläds här åt att den styrande majoriteten verkar ha öppnat något för att tänka om i frågan, även om det är ett starkt underbetyg för partiernas klimatarbete att förslaget överhuvudtaget setts som möjligt mitt i den klimat- och miljökris vi befinner oss i.
Men också Trafikverket behöver ändra sitt tänk när det kommer till infrastrukturplaneringen. Myndigheten är många gånger alltför ivrig att förorda nybygge, särskilt av motorvägar, istället för att ta tillvara de resurser vi redan har och bidra till att ställa om resandet till hållbara alternativ. Nu hoppas vi att man tar ett nytt helhetsgrepp på frågan, med fokus på steg 1- och 2-åtgärder.
Att genomföra åtgärder längs Bergsgatan med fokus på hållbart resande genom nya gång- och cykelvägar, ökad elektrifiering och bättre möjligheter för kollektivtrafiken skulle nämligen kunna lösa problemen såväl för luftkvaliteten som tillgängligheten i Sundsvall.
Johanna Simonsson, Miljöpartiet de gröna i Sundsvall