Vem är livsfarlig för svenskarna?

Vem är livsfarlig för svenskarna?

Svar till insändare ST (20150402) ”Värre trafikproblem i andra städer” ( http://www.st.nu/opinion/insandare/varre-trafikproblem-i-andra-stader)
I insändaren "Värre trafikproblem i andra städer",(ST 20150402) ger en skribent som utger sig för att vara en "storstadsbesökare i världen" Miljöpartiet kritik för sina ambitioner att minska biltrafiken i Sundsvall. Hen menar vidare att trafikmängden i Sundsvall inte är stor i jämförelse med städer som Stockholm, Malmö och Göteborg, men jämför även med Rom, London, Paris, Hong Kong, Bangkok och Shanghai och tar det som ett argument för att åtgärder för minskad trafikmängd genom centrala Sundsvall är onödigt. Skribenten tycker att Miljöpartiet bör vidga sina vyer, åka till dessa större städer för att få perspektiv på tillvaron i Sundsvall, då hen menar att Miljöpartiet gör det sämre för svenskarna – ja rent av livsfarligt.

Frågan är vem som beter sig livsfarligt? Den som jobbar för att fler ska ha den självklara rätten att andas luft utan risk att det leder till en dödlig sjukdom eller den som egoistiskt vill kunna ta sig fram snabbt, genom att spy ut de ämnena som skadar andra?

Luften i centrala Sundsvall hör till de sämsta i landet och biltrafiken är den största boven, kan man läsa på kommunens hemsida. Har "storstadsbesökaren i världen" varit ute och rest så länge att hen missat diskussionen om luftkvalitén i Sundsvall och att det t o m kan bli tal om böter om inget görs. Trots den "lilla" trafikmängd hen menar att Sundsvall har, så är Sundsvall en av sex kommuner där tröskelvärdena för kväveoxidhalter överskridits (övriga sex kommuner: Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå och Mölndal, källa Miljöinstitutet). Trots Sundsvalls "lilla" trafikmängd är Sundsvall också bland de tio sämsta kommunerna vad gäller halter av partiklar (PM10) och 2012 var Sundsvall tillsammans med Stockholm den enda kommunen som överskred gränsvärdet för PM10 (källa: Miljöinsitutet). Så den "lilla" trafikmängden i Sundsvall, har redan en negativ påverkan på den luft just du andas varje dag! När tycker "storstadsbesökaren i världen" att man ska börja sätta in åtgärder för att förbättra luften? Ska vi vänta tills vi har samma situation som i de större städerna som hen refererade till?

Så sent som i mars 2014 var det en stor nyhet på flera nyhetsstationer att den dåliga luften i Paris fått den franska regeringen att ta beslut om att invånarna endast får köra bil varannan dag under en period för att få ner luftföroreningarna och gratis kollektivtrafik införs akut för att färre ska ta bilen. Borgmästaren i Paris pratar om förbud för dieselbilar, sänka hastigheten genom staden och utöka antalet gågator och cykelgator. Även borgmästaren i London pratar om restriktioner mot bilar med höga utsläpp. Den stora trafikmängden gör alltså att luftföroreningarna blivit så höga att kraftiga och akuta åtgärder måste till. Är det först när vi har samma situation i Sundsvall som vi ska börja vidta åtgärder?

Partiklar som personbilar med dubbdäck avger, samt kvävedioxiden från dieselmotorerna i lastbilar och bussar kan påverka din hälsa negativ redan idag. Barn som ligger i sin mammas mage kan bli påverkade innan de ens har fötts.

Så hur ska vi ha det?
Ska vi vänta tills trafikmängden blir lika stor som i Stockholm, Malmö, London, Paris, Shanghai eller Bangkok innan vi gör några åtgärder för att förbättra luftkvalitén? Hur många människor ska få försämrad livskvalité pga lungsjukdomar förorsakade av dålig luft innan vi ska göra något? Hur många människor ska få dö pga sjukdomar orsakade av dålig luftkvalité innan vi ska göra något?

Miljöpartiet vill inte vänta! Vi vill agera nu!
Miljöpartiets politik handlar om att göra det enklare att leva klimatvänligt och dyrare att inte göra det. Den som smutsar ned ska också betala, för den som smutsar ner påverkar inte bara sin egen omgivning, utan även andras. Därför är miljöskatter viktiga.

Genom att beskatta det som förorenar och använda skattepengarna till att satsa på det som är klimatsmart, kan vi se till att kollektivtrafiken byggs ut, att tåget bli billigare än flyget och att tåg och buss går snabbare än att ta bilen. Det ska bli lättare att välja klimatsmart mat i affären eller att sätta upp solceller på taket i stället för att köpa smutsig el. Sopor ska återvinnas och användas till biogasproduktion. Återanvändning av prylar och material ska löna sig.

Miljöpartiet vill att framtidens samhälle byggs med fokus på människan – inte bilen.
Alexander Ståhle, stadsforskare. KTH i Stockholm menar att "Vi vet ganska säkert att urbaniseringen kommer att fortsätta och därmed ökar trängseln, att klimatet förändras, att ny teknik utvecklas och att bilismen kommer att omvandlas" (DN 20150312). Vi håller med.

Miljöpartiets politik kan rädda liv! Både lokalt och globalt. Så vem är "livsfarlig" för svenskarna?

Maria Algotsson (MP)
KF- Ledamot

Relaterade nyheter

Sundsvall, 10 juli 2023

MP i Sundsvall Pride 8 juli

Sundsvall, 9 juli 2023

Vi behöver agera nu om fisken i Östersjön ska kunna räddas

Sundsvall, 9 juli 2023

Miljöpartiet kämpar för en moderniserad könstillhörighetslag

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter