Interpellation – IGOR

Kommer Täby kommun att stärka arbetet med att hjälpa utsatta kvinnor när IGOR läggs ned?

Projektet ”I gemensam organisation mot relationsvåld”, IGOR, är ett samarbete mellan polis och socialtjänsten på Södermalm i Stockholm som tillsammans arbetar mot mäns våld mot kvinnor. Ett projekt som beskrivs som framgångsrikt.

Polismyndigheten meddelade för drygt en vecka sedan att det hyllade projektet t ”I gemensam organisation mot relationsvåld”, IGOR, läggs ner, Ett beslut som mött stark kritik av bland andra Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige.

Genom projektet har polisen, för första gången, lyckas samverka med socialtjänsten för att långsiktigt och systematiskt hitta, söka upp och stötta våldsutsatta kvinnor så att de kan anmäla och lämna sina förövare. I projektet ingår också att arbeta uppsökande mot våldsutövande män som erbjuds insatser, på samma sätt som man arbetar med andra typer av brottslighet. Arbetet räddar kvinnors liv och bidrar till att straffriheten för vålds- och sexualbrott kan stoppas.

De utvärderingar som har gjorts visar också på hur framgångsrikt arbetet har varit. IGOR har ökat kunskap och förändrat attityder inom polismyndigheten och bidragit till att samarbetet mellan socialtjänst och polis blivit bättre till fördel för våldsutsatta kvinnor. I listan av samverkansaktiviteter som Täby kommun har tillsammans med polisen är åtgärder mot våld i nära relation en aktivitet. Med de nya områdespoliserna på plats har Täby kommun möjlighet att tillsammans med polisen och kvinnojouren stärka arbetet mot kvinnovåld och hjälpa utsatta kvinnor i IGORs anda.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande Erik Andersson följande:

Kommer Täby kommun, nu när IGOR försvinner, ta initiativ till ett förstärkt lokalt arbete för att hjälpa utsatta kvinnor i IGORs anda?