Motion till kommunfullmäktige: Ett levande Täby Park med Föreningarnas Hus

Motion – Ett levande Täby Park med Föreningarnas Hus

Täby Park en ny stadsdel som är i utbyggnad i centrala Täby. Till ytan är Täby Park lika stort som två Gamla stan i Stockholm. I Täby park planeras för cirka 6 000 bostäder och 5 000 arbetsplatser. I området planeras hittills inga offentliga samlingslokaler.
För Miljöpartiet i Täby är det viktigt att Täby Park blir till en stadsdel för hela Täby och att här ryms det som är viktigt för att få ett lokalt samhälle att bli en hållbar, levande och inkluderande stadsdel. För att uppnå det, är det av största vikt att stadsdelen utöver bostäder och olika kommersiella lokaler och rum, även har offentliga samlings- och aktivitetslokaler.
I Täby har vi brist på samlings- och aktivitetslokaler för föreningslivet och för aktiva Täbybor som vill samlas och göra saker tillsammans. Ideella arbetar hårt för att få
föreningsverksamheter att gå ihop och många föreningar har inte en passande lokal att tillgå. Fasta lokaler bidrar till stabilitet och hållbarhet för ideella föreningar. Här finns ett behov som vi har möjlighet att lösa med ett Föreningarnas Hus i Täby Park. Ett Föreningarnas Hus i Täby Park skulle även bidra till att i än högre grad göra den framväxande stadsdelen till en angelägenhet för alla Täbybor.
Syftet med ett Föreningarnas Hus är att skapa förutsättningar för alla ska ges en öppen och tillgänglig mötesplats, och att underlätta föreningars verksamhet. Huset kan hysa såväl föreningsverksamhet som kursverksamhet, kulturellt utövande, folkbildning och samhällsinformation. Vissa verkstäder och föreningslokaler kan finna en plats och här kan finnas samlingslokal med cafémöjligheter och en mindre scen.

I enlighet med ovan yrkas:
– att inrätta ett Föreningarnas Hus i kommunal regi i Täby Park.
– att utformningen av mötesplatsen sker i dialog med Täbys invånare och föreningsliv.