Kajsa Ljungberg

Kajsa Ljungberg

Kajsa Ljungberg har en insynsplats i barn- och grundskolenämnden i Täby kommun. Hon arbetar till vardags som PR-konsult. Kajsa är nummer 6 på listan till kommunfullmäktige i valet 2026.

Frågor och svar – Kajsa Ljungberg

Berätta om din koppling till Täby – hur länge har du bott här och vad uppskattar du mest med vår kommun?

”Jag flyttade till Fregatten när jag var 25 år och gravid med mitt första barn. Jag firar nu, men i Viggbyholm, 11 år i världens mysigaste kommun.

Det första jag gjorde efter att jag fått hyresrättsnyckeln var att promenera ner till Kråkudden för att se hur lång tid det tog. Jag älskar hur nära det är till havet – fötterna går dit av sig själva.”

Varför engagerar du dig i Miljöpartiet och vad är det som driver dig i ditt politiska arbete?

”Jag har röstat på olika partier i varje val faktiskt, men tycker egentligen inte att det är jag som förändrats – utan mer partierna. Inget är viktigare för mig än att tilliten till varandra är stark, att vi genuint bryr oss om varandra och ser till att lösa utmaningar på ett mänskligt och värdigt sätt. Lyckas vi med den sammanhållningen mår vi bättre och är starka ihop.

I en kommun är det särskilt viktigt – vi är ju grannar!

Den visionen är så tydlig i Miljöpartiet, särskilt de senaste åren. Att kandidera just för MP är nog det enklaste val jag gjort.”

Finns det en fråga du brinner extra för – och hur skulle en konkret förändring se ut i Täby under nästa mandatperiod?

” Precis alla barn ska vara trygga i Täby, må bra och utvecklas här – helt oavsett i vilket område de bor i, vilka föräldrar de har, vilken skola de går på, eller hur mycket pengar som finns i familjen.

För i en kommun som Täby ska det inte spela roll. Vi ska alltid ha barnens rygg.

Rent konkret vill jag göra det möjligt för alla barn att hitta en gemenskap och en rolig aktivitet. Vi har ett rikt föreningsliv med fantastiska ideella krafter – men vad varje aktivitet kostar varierar extremt. En terminsavgift kan ligga, snällt tolkat, över tusen spänn. Det är galet och kan göra det omöjligt för en helt vanlig familj att ha råd.

Fritidskortet är toppen, men det ger dig inte ens alltid en termin.

Tänk dig i stället om alla aktiviteter kostade 200 kronor per barn, tack vare att kommunen stod för resten. Ur perspektivet att det möjliggör aktiv fritid för alla barn, gemenskap, fler trygga vuxna runt varje barn och regelbunden rörelse – låter det som en briljant investering.”

Vad gör du när du inte sysslar med politik?

”I min familj är det mycket dans, sång och instrument som pågår – framförallt på vardagsrumsmattan, men också i mer organiserad form för både mig och mina två barn.

Sedan har jag alltid en längtan upp till fjället, så långt norrut jag hinner – och ut på havet såklart, sjökaptensdotter som jag är. På hemmaplan har jag hittat små natur-oaser där jag hämtar energi och drar ut barnen till, med färdigpaj när jag inte orkar laga mat.”

Finns det något du vill säga till Täbyborna som du sällan får tillfälle att säga i politiska sammanhang?

”Att oavsett var vi står politiskt så har vi varandra. Jag vet inte hur många gånger jag hört berättelser om hur Täbybor har hjälpt varandra, med stora som små saker. Vi tar hand om varandras ungar, säger till om någon glömt billamporna på, håller upp dörrar, bjuder på äpplen från tomten, hänger upp borttappade gosedjur på staketen, påminner om läxor i föräldragruppen och är påhittiga om någon elev hamnat utanför.

Och vi hälsar på varandra i Täby.

Vi är sjukt snälla i Täby – och det vill jag vara med och värna om. Det behövs särskilt i en valrörelse. Vi är inte mot varandra. Vi har bara olika synsätt på vilka beslut som vi tror gör bäst skillnad.”