Nyheter i Trelleborg

VI HAR VALT LOKALA SPRÅKRÖR

Miljöpartiet de gröna i Trelleborgs medlemmar beslutade på årsmötet att utse två lokala språkrör som kommer företräda partiet lokalt.

Till lokala språkrör valdes Emma Hult och Emil Samnegård.
Maria Wilhelms fick förnyat förtroende som ordförande för Miljöpartiet de gröna i Trelleborg.

– Våra lokala språkrör kommer lyfta partiet 0ch vår synlighet, menar Maria Wilhelms. Med Emils erfarenhet som kommunpolitiker och gruppledare i Trelleborgs kommunfullmäktige och Emmas erfarenhet från två mandatperioder i Sveriges riksdag känns det oerhört hoppfullt framåt och en riktig energikick nu inför stundande val. Först ut är ju EU-valet i juni, säger Maria Wilhelms.”

Emma Hult som efter 16 år på annan ort nu har flyttat hem till uppväxtstaden Trelleborg har stor politisk erfarenhet från sin tid som riksdagsledamot för Miljöpartiet 2014-2022 och innan dess kommunpolitiker i Jönköping. I år finns hon också med på Miljöpartiets nationella lista till Europaparlamentsvalet.

– Att vara tillbaka i Trelleborg känns båda kul och utmanande. Jag har följt de senaste årens debacle och hur företrädare lokalt bit för bit raserat sitt förtroende hos medborgarna. Förtroende förtjänar man, och nu vill jag visa Trelleborgarna hur en demokratisk och ärlig politiker kan vara, säger Emma Hult.

Emil Samnegård var fram till valet 2022 gruppledare för Miljöpartiet i kommunfullmäktigemöte i Trelleborg.

– Det känns roligt att tillsammans med Emma utses till Trelleborgs första språkrör. Med utnämningen blir vi en mer självklar röst för Miljöpartiet i den lokala debatten. De senaste årens utveckling gör oss än mer övertygade om att vi kan göra positiv skillnad i kommunen, säger Emil Samnegård.

Alla nyheter i Trelleborg

Trelleborg, 18 augusti 2022

Emil Samnegård (MP) svarade på trelleborgarnas frågor i TA:s chatt

Trelleborg, 13 augusti 2022

Maria Wilhelms (MP) intervjuas i SVT om bristen på jämställdhet i trelleborgspolitiken

Trelleborg, 21 juni 2022

Nu finns bara en väg, och det är upp, för jämställdhetsfrågorna i trelleborgspolitiken.