Botten måste vara nådd, vad gäller jämställdhetsarbetet i Trelleborg

Läs vår gruppledare Emil Samnegårds tankar kring utalandet från en SD-politiker om kvinnor och våld i fullmäktige.

”Men förändring och förbättring kommer inte gratis. Det krävs blod, svett och tårar. Och röster. Ja, det krävs röster i valet den 11 september på partier som tar jämställdhet på större allvar.”

BOTTEN MÅSTE VARA NÅDD 〽️

Ord kan inte beskriva hur nedrigt resonemanget var som fördes i talarstolen i Trelleborgs fullmäktige igår. Politikern som uttala sig var Sverigedemokrat. Det han sa var oacceptabelt. Nu är han utesluten av partiet.

Att alla partier i Trelleborgs fullmäktige tar avstånd vid en sådan här händelse är bra. Det som är mindre bra är att Trelleborg har landets minst jämlika fullmäktige, vilken jämförts med Iraks parlament i riksmedia. Det beror på att framförallt SD och M nästan bara hade män i toppen av sin listor i valet. Även det lokala partiet SöS var stark mansdominerat.

Glädjande nog tog fullmäktige i Trelleborg år 2020 ett beslut om att politikerna regelbundet ska utbildas i jämställdhet. SD röstade emot förslaget och SD:s ledande politiker Helmuth Petersén sa till Trelleborgs Allehanda att ”ingen kan tvinga mig”.

Ingen har heller behövt tvinga honom. SD är ett stöd av styret i Trelleborg, och trots att det gått nästan två år sen kommunfullmäktige beslutade att politiker regelbundet ska gå utbildningen har jag som ledamot i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen inte sett susen av en utbildning. Om det var dåvarande kommunstyrelseordförande Mikael Rubin (M), eller Petersén (SD) som satt stopp för utbildningarna, eller någon annan i kommunhuset, vet inte jag.

Nu har dock alla gränser passerats när en ledamot i fullmäktige undrar vad kvinnor gör innan de blir slagna. Vi måste sätta stopp för våldet och inte lägga skulden på brottsoffret. Miljöpartiet motionerade för två år sedan om mer resurser till kvinnojouren och brottsofferjouren. Efter en ovanligt lång beredningstid valde M, KD och SD samt L att avslå förslaget. C valde att ej delta i beslutet då de ansåg att vår satsning var för hög. Sen dess har statistiken fortsatt att peka åt fel håll gällande kvinnors trygghet i Trelleborg. Men det ska det bli ändring på.

Jag hoppas att denna händelse blir en väckarklocka så att fler kvinnor vill göra skillnad i Trelleborgspolitiken. Helmuth Petersén sa i intervjun med Trelleborgs Allehanda 2020 att ”kvinnor är speciellt känsliga. Så ser verkligheten ut.” om varför få kvinnor engagerar sig i SD. Så det är bara upp till bevis. Hjälp till och ändra den politiska kartan i Trelleborg. Hjälp partier som har större fokus på jämställdhet att ta över styret.

Det kommer sitta fler kvinnor i fullmäktige efter valet är jag säker på. Botten vad gäller jämställdhet nåddes förhoppningsvis på mötet i fullmäktige den 20 juni 2022. Men förändring och förbättring kommer inte gratis. Det krävs blod, svett och tårar. Och röster. Ja, det krävs röster i valet den 11 september på partier som tar jämställdhet på större allvar. Partier som kommer med förslag redan innan gränsen för allt vad som är acceptabelt passerats med hästlängder.