Äntligen en ny klimatsmart tvärförbindelse på Södertörn!

Positivt besked idag om Spårväg syd.
Miljöpartiet var länge det enda partiet som drev frågan om en ny spårburen tvärförbindelse på Södertörn. Det är idag därför extra glädjande att ta emot beskedet som innebär att Spårväg syd kommer att byggas och ge bättre möjligheter till långsiktigt hållbart resande i vår del av Stockholmsregionen.

– Spårväg syd skapar nya smarta resmöjligheter på tvären. Från Miljöpartiet vill vi nu också se över möjligheten att förlänga spårvägen till Tyresö, säger Marie Åkesdotter, gruppledare för Miljöpartiet i Tyresö.

– Tyresö behöver en utvecklad kollektivtrafik, både in mot City, men framförallt också bättre tvärförbindelser till våra grannkommuner på Södertörn. Idag tar många ta bilen eller tvingas göra krångliga byten för att nå målpunkter som Huddinge och Flemingsberg, säger Peter Bylund, också gruppledare för Miljöpartiet i Tyresö.

Det är regeringen som idag tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholm stad, Huddinge och nordostkommunerna presenterar en historisk uppgörelse som säkrar utbyggnaden av kollektivtrafik i Stockholmsregionen. Uppgörelsen innebär också ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, att Roslagsbanan förlängs till T-centralen, samt att ny tunnelbanestation vid Hagalund byggs.

– Spårväg syd ger en viss motvikt till de enorma parallella satsningar som samtidigt planeras för biltrafiken. Det kommer krävas fler hållbara infrastruktursatsningar för att sänka utsläppen och nå klimatmålen. Men idag är vi tacksamma och glada för att regeringen har sett vårt behov av utvecklad kollektivtrafik, avslutar Marie Åkesdotter.

För mer information:

Marie Åkesdotter                                                Hampus Rubaszkin

Gruppledare (MP)                                               Politisk sekreterare (MP)

0704-94 89 00                                                    hampus.rubaszkin@tyreso.se