Ett stort tack

… till alla er som köpte fika av Miljöpartiet på Tyresöfestivalen!
Ni gjorde en stor insats, då våra intäkter oavkortat gick till att stötta personer med psykisk ohälsa.

Varje år skänker vi kassan från vårt ekocafé till en lokalförening i Tyresö. Tidigare år har bidraget gått till Kvinnojouren, Nattvandrarna, Brännpunkten och Konstföreningen.

I år var det Gläntans tur som tillhör RSMH, Riksförbundet för social och mental hälsa. Föreningen är till för personer som har eller har haft psykiska problem. Där kan man hitta stöd och umgås med andra i samma situation. Det kan handla om allt från att ta en pratstund över en fika till att delta i olika aktiviteter som föreningen ordnar, eller engagera sig i själva föreningsarbetet. Gläntan i Tyresö har öppet hus varje måndag kväll kl 17.00-19.00 i en lokal på Bollmoravägen 14 nb, tel. 08-798 81 14.

Psykisk ohälsa är ett stort och växande folkhälsoproblem i Sverige. Många mår också så dåligt att de till slut väljer att avsluta sitt liv. Ungefär var tredje flicka och var fjärde pojke i åldern 16 till 24 år, uppgav åren 2014-2015 att de hade psykiska besvär. Drygt 40 procent av sjukförsäkringen är relaterat till psykisk ohälsa och psykiskt sjuka löper också en avsevärt högre risk att dö i förtid i hjärt-kärlsjukdomar, stroke och diabetes.

Både i Tyresö och i Stockholms läns landsting har Miljöpartiet lagt förslag för att förebygga självmord, förbättra psykisk hälsa och för att se till att människor förblir friska. Den psykiska ohälsan bland barn och unga är illavarslande, därför måste elevhälsan stärkas och mobbning förebyggas. Vi behöver också komma bort från ohälsosamma normer och ideal som är svåra att leva upp till. Hälsosamma arbetsplatser, friskvård och rekreation är viktigt för välmåendet. Viktigt är också att stärka vården och erbjuda olika behandlingsformer till dem som upplever psykiska besvär.

Så tack vare ert bidrag, kan vi erbjuda medlemmarna i Gläntan några fler hälsofrämjande aktiviteter och upplevelser!

Marie Åkesdotter, gruppledare Miljöpartiet Tyresö

Ajda Asgari, ordförande Miljöpartiet Tyresö