Hållbar stadsbyggnad

Det vi bygger ska kunna stå i hundratals år. Därför ska det vara hållbart, estetiskt tilltalande och fritt från skadliga kemikalier. Vi ska bygga mer i trä, smart, kollektivtrafiknära, innovativt och med tillgång till bra cykelvägar och service (till exempel förskola och mataffär). Nya hus och boendeformer i befintliga bostadsområden ökar variationen och gör det möjligt att bo kvar i samma område även om livet förändras. Det möjliggör också för olika grupper av människor att mötas.

• Bygg bostäder kollektivtrafiknära:
    Prioritera bebyggelse i kollektivtrafiknära lägen med tillgång till handel, skola, förskola och annan samhällsservice.
  • Minskad boendesegregation:
    Eftersträva blandad bebyggelse och varierande boendeformer såsom kollektivhus och byggemenskaper.
  • Utveckling av kommunen:
    Fortsatt utveckling av Trollbäckens centrumstråk, östra delarna av Tyresö och centrala Tyresö i enlighet med översiktsplanen.
  • Verksamhetsområde med hållbarhetsfokus:
    Lindalshöjden (tidigare kallat kalhygget), ska bli ett område med hållbarhetsfokus för företag och andra verksamheter.
  • Utveckla en belysningsstrategi:
    Ta fram en strategi för belysning för att öka vår gemensamma trygghet samtidigt som vi värnar den biologiska mångfalden och skapar en hållbar energikonsumtion.
  • Klimatanpassa byggande och infrastruktur:
    Vi behöver ta höjd för kraftiga skyfall och översvämningar. Hårdgjorda ytor bör undvikas. Förstärka vatten- och avloppssystemet och anlägga fler dagvattendammar.
  • Mer grönska i bostadsområden:
    Vi vill att alla kommuninvånare ska ha nära till grönska och grönområden. Därför vill vi bland annat se fler bostadsnära grönområden, gröna tak och gröna väggar.
  • Gör det enklare att felanmäla:
    Exempelvis genom en app, som många andra kommuner har.

Nyheter på Stadsbyggnad