Ge tydliga besked angående Hagtorp

Miljöpartiet de gröna i Upplands-Bro kräver tydligare besked angående Hagtorp.

Facket larmar om situationen på Hagtorp. I ett blogginlägg larmar Annelie Nordström, ordförande för fackförbundet Kommunal, om situationen på Hagtorpsäldreboende i Kungsängen.

I maj 2013 lade Alliansen över driften för boendet till Frösunda Miljöpartiet sa nej till upphandlingen med argumentet att vi inte kunde se några vinster eller fördelar med att lämna ifrån oss driften för boendet. Hagtorp var ett äldreboende som fungerade bra! Vi hade då ställt frågan till Alliansens politiker i olika fora, utan att få några svar på, på vilket sätt en extern drift skulle öka kvalitén eller utveckla boendet.

Utifrån sitt besök på Hagtorp beskriver Annelie Nordström en arbetsplats med minskad bemanning, scheman som inte fungerar om för lite tid att gå ut med, eller aktivera de äldre. Vaktmästare saknas och kvalitén på maten har försämrats.

Miljöpartiet kan tänka sig alternativa driftsformer, som t ex personalkooperativ. Men vinstuttag tillåter vi inte. All eventuell vinst ska återinvesteras i verksamheten.

Vi kommer att driva på för att kommunen tar tillbaka driften av Hagtorp så fort som möjligt. Personalen ska ha en rimlig arbetssituation och de äldre ska få god omvårdnad och en meningsfull tillvaro.

Sara Ridderstedt

Miljöpartiet de Gröna  Upplands-Bro