33 000 nya bostÀder i södra Uppsala

33 000 nya bostÀder i södra Uppsala

Uppsalapaketet Ă€r en historiskt stor satsning pĂ„ hĂ„llbara bostĂ€der och transporter. Äntligen blir fyrspĂ„r mellan Uppsala och Stockholm verklighet. En ny station vid Bergsbrunna, 33 000 nya bostĂ€der och spĂ„rvĂ€gstrafik ingĂ„r ocksĂ„, tack vare regeringens satsning pĂ„ nya hĂ„llbara stadsdelar. Nya, moderna och hĂ„llbara resor och bostĂ€der blir resultatet nĂ€r Miljöpartiet Ă€r med och styr lokalt, regionalt och nationellt.

 Uppsala kommun har höga ambitioner nĂ€r det gĂ€ller lĂ„ngsiktig uthĂ„llighet, klimat och en inkluderande stadsutveckling. Fyra spĂ„r öppnar upp för betydligt effektivare resor i hela regionen och för en kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala. TillgĂ€ngligheten till och frĂ„n Uppsala ökar i hela lĂ€net och landet. Restiden till Stockholm frĂ„n södra staden halveras samtidigt som Bergsbrunna med spĂ„rvagn över UltunalĂ€nken över FyrisĂ„n knyts ihop med Gottsunda, UllerĂ„ker, Rosendal samt de tvĂ„ universiteten genom spĂ„rvĂ€gslinjen KunskapsspĂ„ret och vidare till centrala Uppsala. SpĂ„rvĂ€g skapar mervĂ€rden i befintliga stadsdelar genom sammanlĂ€nkning som stĂ€rker utveckling och utbytet i staden.

 

För att motivera stationslĂ€get i Bergsbrunna planeras i linje med översiktsplanen en successiv utbyggnad av södra staden fram till Ă„r 2050. Merparten av den markyta som kan anvĂ€ndas ligger pĂ„ skogsmark, bland annat i omrĂ„det mot kommungrĂ€nsen till Knivsta och i SĂ€vjas omgivningar.  HyresrĂ€tter med rimlig hyra prioriteras i stadsutvecklingen.

 

SpÄrvÀgsbyggen innebÀr lÄngsiktiga investeringar som visar att det under lÄng tid kommer att finnas kollektivtrafik med hög kapacitet och goda förutsÀttningar för arbetsplatser, bostÀder, butiker, service och aktiviteter utmed strÀckningen. Detta skickar en stark signal till nÀringslivet att hÀr Àr det vÀrt att investera och utvecklas.

 

I överenskommelsen mellan stat, region och kommun ingÄr att staten medfinansierar 50 procent eller bidrar med högst 900 miljoner kronor av investeringarna för spÄrvÀg för UltunalÀnkens dragning över FyrisÄn. Den tekniska lösningen för bropassagen förutsÀtts vara endast spÄrvÀg och ska inte inkludera vÀgdragning över jordbruksmark. En ny lag kan ocksÄ göra det möjligt att utnyttja den vÀrdeökning som investeringen medför. Ytterligare 1,5 miljard kronor berÀknas dÀrför kunna tillkomma om beslutet om spÄrvÀg fattas innan bostÀderna börjar byggas.

 

Kollektivtrafik, service och grönomrĂ„den ska vara lĂ€tt att nĂ„ till fots eller med cykel Ă…r 2050 ska gĂ„ng-, cykel- och kollektivtrafik tillsammans utgöra minst 75 procent av resandet i Uppsala. Bilen kommer sjĂ€lvklart ocksĂ„ finnas i framtidens Uppsala. Men i de nya stadsdelar som planeras för kollektivtrafik och cykel kommer bilen vara mer av ett komplement i resandet. Bilpool med elbilar kommer sannolikt vara vanligt och nya stora vĂ€ginvesteringar kommer inte behövas.

 

SpĂ„rvagnar Ă€r snabba, energieffektiva och bekvĂ€ma. De Ă€r miljövĂ€nliga och drivs med elektricitet utan utslĂ€pp av avgaser och partiklar i gatumiljön. En modern spĂ„rvagn rymmer tvĂ„ till tre gĂ„nger sĂ„ mĂ„nga passagerare jĂ€mfört med ledbuss, de Ă€r tysta och kan dĂ€mpas ytterligare genom att lĂ€gga spĂ„ren i grĂ€smatta, vilket ocksĂ„ gör det mer grönt i staden. Investeringskostnaden för spĂ„rvĂ€g Ă€r relativt stor men de har betydligt lĂ€ngre livslĂ€ngd och Ă€r brukbara tre gĂ„nger sĂ„ lĂ„ng tid som bussar och eftersom de medför ökat byggande och tillvĂ€xt Ă€r de en investering i stadens framtid. Erfarenheten visar att spĂ„rvĂ€g attraherar fler och nya grupper av passagerare, sĂ€rskilt tidigare bilister. Den sĂ„ kallade spĂ„rfaktorn innebĂ€r att antalet passagerare oftast ökar nĂ€r kollektivtrafik stĂ€lls om frĂ„n buss- till spĂ„rvĂ€gstrafik.

 

Uppsala vĂ€xer. Barn föds, vĂ€xer upp. Studenter flyttar hit. Vi har tvĂ„ vĂ€rldsledande universitet. Forskare attraheras och företag vĂ€xer fram. NĂ€r vi blir fler i Uppsala behövs ocksĂ„ fler i vĂ„rden, fler chaufförer i kollektivtrafiken, fler lĂ€rare och andra yrkesgrupper. I Sverige Ă€r vi positiva till arbetskraftsinvandring och flyktingar. Alla behöver en bostad. Vi mĂ„ste som politiker ta ett bostadspolitiskt ansvar. Uppsalapaketet gör det möjligt för oss i Uppsala som i hela Uppsala lĂ€n att stĂ€rka den ekonomiska, ekologiska och socialt hĂ„llbara utvecklingen.

 

Maria Gardfjell (MP), kommunalrÄd

Jenny Lundström (MP), regionrÄd

Relaterade nyheter

Uppsala, 12 september 2014

MP krÀver ny spÄrvagnsanalys

Uppsala, 4 september 2014

Trafik och patientmat viktiga i Miljöpartiets valmanifest

Uppsala, 28 augusti 2014

Rösta för spÄrvagn

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter