33 000 nya bostÀder i södra Uppsala
Uppsalapaketet Ă€r en historiskt stor satsning pĂ„ hĂ„llbara bostĂ€der och transporter. Ăntligen blir fyrspĂ„r mellan Uppsala och Stockholm verklighet. En ny station vid Bergsbrunna, 33 000 nya bostĂ€der och spĂ„rvĂ€gstrafik ingĂ„r ocksĂ„, tack vare regeringens satsning pĂ„ nya hĂ„llbara stadsdelar. Nya, moderna och hĂ„llbara resor och bostĂ€der blir resultatet nĂ€r Miljöpartiet Ă€r med och styr lokalt, regionalt och nationellt.
Uppsala kommun har höga ambitioner nÀr det gÀller lÄngsiktig uthÄllighet, klimat och en inkluderande stadsutveckling. Fyra spÄr öppnar upp för betydligt effektivare resor i hela regionen och för en kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala. TillgÀngligheten till och frÄn Uppsala ökar i hela lÀnet och landet. Restiden till Stockholm frÄn södra staden halveras samtidigt som Bergsbrunna med spÄrvagn över UltunalÀnken över FyrisÄn knyts ihop med Gottsunda, UllerÄker, Rosendal samt de tvÄ universiteten genom spÄrvÀgslinjen KunskapsspÄret och vidare till centrala Uppsala. SpÄrvÀg skapar mervÀrden i befintliga stadsdelar genom sammanlÀnkning som stÀrker utveckling och utbytet i staden.
För att motivera stationslÀget i Bergsbrunna planeras i linje med översiktsplanen en successiv utbyggnad av södra staden fram till Är 2050. Merparten av den markyta som kan anvÀndas ligger pÄ skogsmark, bland annat i omrÄdet mot kommungrÀnsen till Knivsta och i SÀvjas omgivningar. HyresrÀtter med rimlig hyra prioriteras i stadsutvecklingen.
SpÄrvÀgsbyggen innebÀr lÄngsiktiga investeringar som visar att det under lÄng tid kommer att finnas kollektivtrafik med hög kapacitet och goda förutsÀttningar för arbetsplatser, bostÀder, butiker, service och aktiviteter utmed strÀckningen. Detta skickar en stark signal till nÀringslivet att hÀr Àr det vÀrt att investera och utvecklas.
I överenskommelsen mellan stat, region och kommun ingÄr att staten medfinansierar 50 procent eller bidrar med högst 900 miljoner kronor av investeringarna för spÄrvÀg för UltunalÀnkens dragning över FyrisÄn. Den tekniska lösningen för bropassagen förutsÀtts vara endast spÄrvÀg och ska inte inkludera vÀgdragning över jordbruksmark. En ny lag kan ocksÄ göra det möjligt att utnyttja den vÀrdeökning som investeringen medför. Ytterligare 1,5 miljard kronor berÀknas dÀrför kunna tillkomma om beslutet om spÄrvÀg fattas innan bostÀderna börjar byggas.
Kollektivtrafik, service och grönomrÄden ska vara lÀtt att nÄ till fots eller med cykel. à r 2050 ska gÄng-, cykel- och kollektivtrafik tillsammans utgöra minst 75 procent av resandet i Uppsala. Bilen kommer sjÀlvklart ocksÄ finnas i framtidens Uppsala. Men i de nya stadsdelar som planeras för kollektivtrafik och cykel kommer bilen vara mer av ett komplement i resandet. Bilpool med elbilar kommer sannolikt vara vanligt och nya stora vÀginvesteringar kommer inte behövas.
SpÄrvagnar Àr snabba, energieffektiva och bekvÀma. De Àr miljövÀnliga och drivs med elektricitet utan utslÀpp av avgaser och partiklar i gatumiljön. En modern spÄrvagn rymmer tvÄ till tre gÄnger sÄ mÄnga passagerare jÀmfört med ledbuss, de Àr tysta och kan dÀmpas ytterligare genom att lÀgga spÄren i grÀsmatta, vilket ocksÄ gör det mer grönt i staden. Investeringskostnaden för spÄrvÀg Àr relativt stor men de har betydligt lÀngre livslÀngd och Àr brukbara tre gÄnger sÄ lÄng tid som bussar och eftersom de medför ökat byggande och tillvÀxt Àr de en investering i stadens framtid. Erfarenheten visar att spÄrvÀg attraherar fler och nya grupper av passagerare, sÀrskilt tidigare bilister. Den sÄ kallade spÄrfaktorn innebÀr att antalet passagerare oftast ökar nÀr kollektivtrafik stÀlls om frÄn buss- till spÄrvÀgstrafik.
Uppsala vÀxer. Barn föds, vÀxer upp. Studenter flyttar hit. Vi har tvÄ vÀrldsledande universitet. Forskare attraheras och företag vÀxer fram. NÀr vi blir fler i Uppsala behövs ocksÄ fler i vÄrden, fler chaufförer i kollektivtrafiken, fler lÀrare och andra yrkesgrupper. I Sverige Àr vi positiva till arbetskraftsinvandring och flyktingar. Alla behöver en bostad. Vi mÄste som politiker ta ett bostadspolitiskt ansvar. Uppsalapaketet gör det möjligt för oss i Uppsala som i hela Uppsala lÀn att stÀrka den ekonomiska, ekologiska och socialt hÄllbara utvecklingen.
Maria Gardfjell (MP), kommunalrÄd
Jenny Lundström (MP), regionrÄd