Fler cykelparkeringar behövs för ökad handel i Uppsala city

Fler cykelparkeringar behövs för ökad handel i Uppsala city

– 600 fler bilparkeringsplatser i city ger tusentals fler bilresor per dygn och sämre luft i innerstaden. Det är helt fel beslut för en stad som aspirerar på att vara en klimatstad, säger Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell.

 

När den borgerliga majoriteten vill bygga fler bilparkeringar i city, så föreslår Miljöpartiet istället att Uppsala kommun ska minska biltrafiken, minska antalet gatuparkeringar, öka effektiviteten i befintliga parkeringsgarage (som i stor utsträckning står tomma) och öka antalet cykelparkeringar i city. Det ger renare luft och bättre förutsättningar för cityhandeln.

Det ryms 10 cykelparkeringar på en yta som motsvarar en bilparkering. Cyklisterna i Uppsala är minst lika köpstarka som bilisterna.

 

– Ett par tusen fler cykelparkeringar i centrum skulle verkligen behövas, inte minst för att främja handeln, säger Maria Gardfjell. Vi behöver också bra infartsparkeringar och en förstärkt kollektivtrafik med sikte på att införa spårvagnar i Uppsala.

 

– Det stora hotet mot cityhandeln är att externhandeln tillåts breda ut sig och konkurrerar ut såväl cityhandel, som stadsdelscentrum och handel i kransorterna. Den borgerliga alliansen har en politik som både förstör luften i Uppsala och utarmar cityhandeln – det är sorgligt, säger Maria Gardfjell.

 

Relaterade nyheter

Uppsala, 18 mars 2025

Här är den, Uppsalas nya bostadsplan

Uppsala, 5 februari 2025

Så jobbar vi med att minska utsläppen och öka den biologiska mångfalden

Uppsala, 13 december 2024

Debatt: Effektivt med förbud mot genomfartstrafik

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter