Helt fel att 8 av 80 lodjur ska skjutas i Uppland

10% av Uppsala läns lodjurspopulation om totalt 80 djur ska bort. Detta beslut är resultatet av Riksdagens rovdjursfientliga beslut. Lodjuret är idag hotat av utrotning i hela Europa och därför fridlyst enligt Artskyddsförordningen som reglerar Europas hotade arter. Det är helt obegripligt för mig som naturälskande miljöpartist att detta ska ske, skriver Rickard Malmström i UNT
Nu under vintern ska åtta av Upplands hotade lodjur skjutas enligt ett beslut av Länsstyrelsen Uppsala Län onsdagen den 15 december-2021. Det betyder att 10% av Uppsala läns lodjurspopulation om totalt 80 djur ska bort. Detta beslut är resultatet av Riksdagens rovdjursfientliga beslut. Lodjuret är idag hotat av utrotning i hela Europa och därför fridlyst enligt Artskyddsförordningen som reglerar Europas hotade arter. Det är helt obegripligt för mig som naturälskande miljöpartist att detta ska ske och att Sveriges Riksdagen ställer krav på Länsstyrelser att hålla antalet lodjur på en miniminivå på detta vis. Riksdagen borde istället ge landets Länsstyrelser i uppdrag att arbeta för att skydda lodjurspopulationen och säkerställa att den växer sig stark. Agerandet är inte bara i strid med EU:s Artskyddsförordning, det är även i strid med den allmänna uppfattningen om detta fantastiska och oskyldiga djur.

De skador som lodjuren åsamkar privat egendom är minimala och väldigt få i antal. Det är i de flesta fall dessutom tämligen enkelt att skydda sina tamdjur från lodjursangrepp om risk för detta skulle finnas. Denna typ av lindriga angrepp som går att skydda sig emot är inte skäl nog för en allmän licensjakt. I de fall där det inte anses finnas ett rimligt sätt att skydda sina tamdjur från lodjur finns alltid möjlighet att bevilja skyddsjakt. Men antalet lodjur som behöver skjutas på grund av att de ställer till det och angriper tamdjur är försvinnande litet och skulle inte påverka populationen på ett avgörande sätt om vi stoppade licensjakten.

Det finns ingen rimlig anledning och inget lagstöd för att medvetet hålla nere antalet individer av en hotad och skyddad art genom licensjakt på det sätt som sker med lodjuren inför öppen ridå i Sverige. Et ökat antal lodjur skulle stärka artens långsiktiga möjlighet för överlevnad och öka chansen för oss om rör oss i naturen att någon gång i livet få uppleva detta graciösa kattdjur. Ett ökat antal lodjur skulle även innebära att regelverket för skyddsjakt skulle kunna göras enklare och mindre restriktivt i de fall där lodjur faktiskt angriper tamdjur och därmed skadar privat egendom och andra metoder inte fungerar.
Denna gång gäller det lodjur. Nästa gång är det den Uppländska vargens tur och våra sälar som simmar längs Upplandskusten. Allt detta fortgår utifrån de uppdrag som ges från Sveriges naturfientligt sammansatta Riksdag utan hänsyn till vad jag tror är gemene persons uppfattning gällande dessa djurs rätt att finnas. Det finns absolut människor som inget hellre vill än att hålla nere antalet, och deras röster är starka. Men det är min bestämda uppfattning att de är i minoritet.

Som Miljöpartiets representant i Viltförvaltningsdelegationen i Uppsala län har jag därför vid upprepade tillfällen framfört att vi borde säga nej till licensjakt i Uppsala län och låta antalet lodjur öka.  Miljöpartiet kämpar ensamt för dessa djur och i Viltförvaltningsdelegationen är det bara de ideella naturföreningarnas representanter som är för att stoppa licensjakten. Även i Riksdagen tar Miljöpartiet ensamt strid för lodjurens framtid och ett stopp av licensjakten.

Slutligen kan jag efter att ha följt rovdjursdebatten i många år konstatera att den klick medborgare som drivs av hat mot natur och djur i Sverige är väldigt tydlig med att de gärna ser att lodjur och andra rovdjur utrotas helt. De som hyser denna inställning skäms inte ens för att visa den offentligt. Jag anser att det är en förkastlig och fientlig inställning till djur och natur och att dessa personer har alla möjligheter att undvika naturen. De kan exempelvis hålla sig bort från skog och mark och istället besöka iordningställda parkmiljöer. Inget ont om parker, tvärt om. Parker är fantastiska och viktiga för samhället, men de utgör i de flesta fall en väldigt tillrättalagd miljö som står i kontrast till naturens ofta tuffa vardag, och jämfört med en naturlig skog så är den biologiska mångfalden begränsad.
I höst är det val. Om du tycker att lodjurens framtid i Uppland och Sverige är viktig så finns det tydliga alternativ att välja mellan. Jag och Miljöpartiet kommer jobba för att vi får majoritet för en Miljöpartistisk rovdjurspolitik i Sverige, som låter antalet lodjur växa genom att vi sätter stopp för denna djur- och naturfientliga jakt.

Rickard Malmström (MP), kommunalråd och ersättare i Viltförvaltningsdelegationen i Uppsala län