Invigningstal på FN-dagen

– Det är viktigt att vi minns, viktigt att vi reflekterar, viktigt att vi fortsätter att kämpa för nedrustning och fred.
På FN-dagen den 24 oktober invigde Linda Eskilsson konstverket Dag till minne av Dag Hammarskjöld uppe på Slottet i Uppsala. Och höll ett invigningstal om kampen för fred och nedrustning. Igår, idag och i framtiden…

Idag är det en stor och viktig dag. Det är FN-dagen. Den firar vi alltid den 24 oktober och vi kunde inte ha hittat en bättre dag att inviga dagens konstverk. Jag är så stolt över att få förrätta den här invigningen och tillsammans med vår landshövding uppmärksamma Dag Hammarskjöld. Pojken som växte upp här på slottet och kom att betyda så mycket för FN-arbetet i världen. För mänskliga rättigheter, för arbetet med fred och nedrustning.

När man kommer in i FN-skrapan i New York möts man av ett fantastiskt konstverk till minne av Dag Hammarskjöld. Det är ett stort glasfönster i blått av konstnären Marc Chagall som symboliserar människans kamp för fred. Strax bredvid konstverket finns det fina meditationsrum, också med vackra konstverk, som Hammarskjöld tog initiativ till under sin tid som generalsekreterare.  Ett rum för alla besökare och FN-personal oavsett religion, kön och nationalitet…

Jag säger detta för att understryka två saker. Att minnet av Dag Hammarskjölds liv och gärning lever fortfarande och att arbetet för fred och nedrustning fortfarande är en så viktig kamp i vår oroliga värld.
Jag säger det också för att konst tillgänglig för alla är en viktig del i vårt demokratiska samhälle. I FN-skrapen, i New York. Här uppe på Slottet, och i Uppsala.
För om vår snabbväxande stad ska kunna växa på ett hållbart sätt så behöver vi fylla den med mer än bostäder. Då är den offentliga konsten en viktig del. Både att älska eller hata, att väcka känslor. Att minnas personer eller händelser. Men vi har också offentlig konst som bidrar till att öka tryggheten. Uppsala kommun följer 1% regeln för offentlig konst, men konsten är inte kopplad till just den del av kommunen som det just då växer i, utan vi använder pengarna att fylla hela Uppsala kommun med konst. På så sätt kan konsten hamna där det saknas och där den behövs. Både i staden och på landsbygden. Och något som jag alltid lyfter när jag pratar om Uppsalas offentliga konst är den process som finns innan konstverket är på plats. I den processen är medborgardialog en viktig del, för konsten är allas vår konst och då är det viktigt att de som ska vistas där konsten finns får vara delaktiga i framtagandet.

Konsten har så många viktiga roller. Som jag nämnde innan.  En är att få oss att reflektera. Charlotte Gyllenhammars konstverk väcker så många tankar och känslor hos mig.
Jag tycker att hon har lyckats fånga så mycket i det här tredelade verket. Ett helt liv. Från den lilla pojken som kallade det här slottet som sitt barndomshem. Till mannen på språng i världssamfundets tjänst i en orolig värld. Och skuggan på marken som binder dem samman…

En annan roll konsten har är att få oss att minnas. Vi har flera konstverk i vår stad som påminner oss om människor, uppsalabor och andra, som kämpat för mänskliga rättigheter. Och ofta fått betala med sina liv. Vi har Hanna Belings bronsskultur på Fadimes Plats. Vi har Olof Hellströms monument Befrielse på Martin Luther Kings Plan. För att bara nämna två.  Nu har vi också ett konstverk här på slottet som hedrar Dag Hammarskjöld och hans gärning.

Uppsala har en lång historia som Sveriges fredsstad. Fyra av de fem svenska mottagaren av Nobels fredspris har anknytning till staden; Dag Hammarskjöld, Alva Myrdal, Hjalmar Branting och Nathan Söderblom. Idag hyser vi flera institutioner och organisationer som forskar och arbetar med fred och nedrustning Institutionen för freds- och konfliktforskning vid universitetet , Dag Hammarskjölds foundation, Fredens Hus… För att bara nämna några.

Jag skulle önska att regering och riksdag skulle skriva på FN-avtalet om kärnvapenförbud. Det som nu har trätt i kraft utan att Sverige skrivit under. Det är illa. Det solkar bilden av Sverige som en röst för fred och nedrustning i världen.

Avskaffande av kärnvapen i världen var något Dag Hammarskjöld kämpade mycket för. Det är viktigt att vi fortsätter den kampen. Under de 60 år som gått sedan Dag Hammarskjöld dog i en flygkrasch i Zambia har vi långt ifrån lyckats slutföra det arbete han påbörjade.

I veckan nåddes jag av en glädjande nyhet. Uppsala kommer att stå värld för The 11th International Conference on Museums for Peace, den 11 internationella konferensen för Museer för fred. Det är Fredens Hus som fått detta fina uppdrag av organisationen ”International Network of Museums for Peace” i konkurrens med många andra. Konferensen kommer att äga rum 7-10 augusti 2023.

Fredens Hus är en organisation som sedan 2006 bedrivit verksamhet i Dag Hammarskjölds anda. Med utställningar och pedagogisk verksamhet främst riktad mot barn och ung. Tidigare hade de sina lokaler här på slottet.

Fredens Hus och andra fredsmuseer runt om i världen spelar en viktig roll både för att berätta om fredens historia och för framtidens fredsprocesser.
Jag har läst och stött Fredens Hus ansökan. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att den här konferensen med temat ”Museums as Peacekeepers for the future”, Museum som fredsbevarare för framtiden, kommer att bli ett viktigt bidrag för fredsarbetet i världen. Helt i Dag Hammarskjölds anda.
Det är viktigt att vi minns, viktigt att vi reflekterar, viktigt att vi fortsätter att kämpa för nedrustning och fred. Med de orden förklarar jag konstverket DAG för invigt.