Ja, tempot mÄste öka i klimatarbetet

Ja, tempot mÄste öka i klimatarbetet

Vi hÄller med GU, SSU och LUF att vi mÄste vÀxla upp klimatarbetet. Det skriver Rickard Malmström och Erik Pelling i en replik till Hanna Deåk (LUF), Sara Bergengren (GU) och Sebastian Rasmusson (SSU).

Det Àr glÀdjande att Mittenstyrets tre ungdomsförbund tillsammans krÀver mer handling i klimatarbetet.
Uppsala ska bli fossilfritt 2030 och klimatpositivt 2050. Det Àr ambitiösa mÄl och vi vet att vi mÄste lÀgga i en högre vÀxel för att nÄ dem. DÀrför ger vi nu alla kommunens verksamheter i uppdrag att minskningen av utslÀppen i kommunen ska vara 10-14 procent per Är. Alla nÀmnder, förvaltningar och kommunala bolag ska i sina verksamhetsplaner för nÀsta Är lista ÄtgÀrder för att vi uppsalabor ska ges förutsÀttningar att minska vÄra utslÀpp. För vÄra mÄl gÀller allt som hÀnder inom Uppsala kommuns grÀnser.
Vi har en historisk minskningstakt i Uppsala kommun pĂ„ 1-2 procent per. År 2020 nĂ„dde vi kommunens delmĂ„l om 30 procents lĂ€gre utslĂ€pp jĂ€mfört med 1990. Fram till förra Ă„ret har utslĂ€ppen minskat med 47 procent jĂ€mfört med 1990, varav 20 procentenheter pĂ„ grund av pandemin. Men vi hĂ„ller med DeĂĄk, Bergengren och Rasmusson om att det Ă€r för klent. Vi mĂ„ste vĂ€xla upp klimatarbetet.
Uppdraget att utslÀppen ska minska med 10-14 procent per Är innefattar klimatutslÀpp frÄn el, vÀrme samt alla resor och transporter, inklusive utslÀppen frÄn uppsalabornas flygresor. De utslÀpp som orsakas av produktion av varor utomlands ingÄr inte dÄ det inte finns nÄgot bra sÀtt att mÀta och följa upp den utvecklingen pÄ lokal nivÄ. Men vi hÄller med om att det Àr en mycket viktig frÄga. Det Àr bra att MiljömÄlsberedningen har fÄtt i uppdrag att utreda ett nationellt mÄl för hur utslÀppen frÄn vÄr konsumtion ska minska.
UtslÀppen frÄn vÄrt bil- och flygÄkande utgjorde före pandemin mer Àn hÀlften av kommunens klimatutslÀpp. Vi behöver dÀrför göra vad vi kan för att fortsÀtta semestra i Sverige och Àven skapa förutsÀttningar för att ersÀtta mÄnga bilresor i kommunen med gÄng, cykel eller kollektivtrafik.
Vi börjar fĂ„ en innerstad dĂ€r hĂ„llbart resande prioriteras. Det Ă€r avgörande för att minska utslĂ€ppen. Att Kungsgatan nu stĂ€ngs av för genomfartstrafik med bil och vĂ„ra sommargator pĂ„ Östra Ågatan och SvartbĂ€cksgatan Ă€r nĂ„gra tydliga exempel. Vi bygger Ă€ven ut och förbĂ€ttrar cykelnĂ€tet, planerar för modern spĂ„rvagn och sĂ€tter upp fler laddplatser för elbilar.
Men som sagt, vi har en lÄng bit kvar. Och de utmÀrkelser vi fÄtt för vÄrt klimatarbete i Uppsala skapar höga förvÀntningar. För det Àr precis som LUF, GU och SSU skriver, det som betyder nÄgot Àr att sÀnka utslÀppen.
Rickard Malmström (MP)
KommunalrÄd med ansvar för klimat
Erik Pelling (S)
Kommunstyrelsens ordförande

Relaterade nyheter

Uppsala, 18 mars 2025

HÀr Àr den, Uppsalas nya bostadsplan

Uppsala, 5 februari 2025

SÄ jobbar vi med att minska utslÀppen och öka den biologiska mÄngfalden

Uppsala, 13 december 2024

Debatt: Effektivt med förbud mot genomfartstrafik

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter