Ja, tempot mÄste öka i klimatarbetet
Vi hÄller med GU, SSU och LUF att vi mÄste vÀxla upp klimatarbetet. Det skriver Rickard Malmström och Erik Pelling i en replik till Hanna Deåk (LUF), Sara Bergengren (GU) och Sebastian Rasmusson (SSU).
Det Àr glÀdjande att Mittenstyrets tre ungdomsförbund tillsammans krÀver mer handling i klimatarbetet.
Uppsala ska bli fossilfritt 2030 och klimatpositivt 2050. Det Àr ambitiösa mÄl och vi vet att vi mÄste lÀgga i en högre vÀxel för att nÄ dem. DÀrför ger vi nu alla kommunens verksamheter i uppdrag att minskningen av utslÀppen i kommunen ska vara 10-14 procent per Är. Alla nÀmnder, förvaltningar och kommunala bolag ska i sina verksamhetsplaner för nÀsta Är lista ÄtgÀrder för att vi uppsalabor ska ges förutsÀttningar att minska vÄra utslÀpp. För vÄra mÄl gÀller allt som hÀnder inom Uppsala kommuns grÀnser.
Vi har en historisk minskningstakt i Uppsala kommun pĂ„ 1-2 procent per. Ă
r 2020 nÄdde vi kommunens delmÄl om 30 procents lÀgre utslÀpp jÀmfört med 1990. Fram till förra Äret har utslÀppen minskat med 47 procent jÀmfört med 1990, varav 20 procentenheter pÄ grund av pandemin. Men vi hÄller med Deåk, Bergengren och Rasmusson om att det Àr för klent. Vi mÄste vÀxla upp klimatarbetet.
Uppdraget att utslÀppen ska minska med 10-14 procent per Är innefattar klimatutslÀpp frÄn el, vÀrme samt alla resor och transporter, inklusive utslÀppen frÄn uppsalabornas flygresor. De utslÀpp som orsakas av produktion av varor utomlands ingÄr inte dÄ det inte finns nÄgot bra sÀtt att mÀta och följa upp den utvecklingen pÄ lokal nivÄ. Men vi hÄller med om att det Àr en mycket viktig frÄga. Det Àr bra att MiljömÄlsberedningen har fÄtt i uppdrag att utreda ett nationellt mÄl för hur utslÀppen frÄn vÄr konsumtion ska minska.
UtslÀppen frÄn vÄrt bil- och flygÄkande utgjorde före pandemin mer Àn hÀlften av kommunens klimatutslÀpp. Vi behöver dÀrför göra vad vi kan för att fortsÀtta semestra i Sverige och Àven skapa förutsÀttningar för att ersÀtta mÄnga bilresor i kommunen med gÄng, cykel eller kollektivtrafik.
Vi börjar fĂ„ en innerstad dĂ€r hĂ„llbart resande prioriteras. Det Ă€r avgörande för att minska utslĂ€ppen. Att Kungsgatan nu stĂ€ngs av för genomfartstrafik med bil och vĂ„ra sommargator pĂ„ Ăstra Ă
gatan och SvartbÀcksgatan Àr nÄgra tydliga exempel. Vi bygger Àven ut och förbÀttrar cykelnÀtet, planerar för modern spÄrvagn och sÀtter upp fler laddplatser för elbilar.
Men som sagt, vi har en lÄng bit kvar. Och de utmÀrkelser vi fÄtt för vÄrt klimatarbete i Uppsala skapar höga förvÀntningar. För det Àr precis som LUF, GU och SSU skriver, det som betyder nÄgot Àr att sÀnka utslÀppen.
Rickard Malmström (MP)
KommunalrÄd med ansvar för klimat
Erik Pelling (S)
Kommunstyrelsens ordförande