Kommunen har ett förebyggande arbete mot självmord

Svar till debattartikeln ” Uppsala kommun saknar plan för att förebygga självmord” i UNT den 8/5.
I UNT lyfter Malin Einarsson Carlsson och Fredrik Pettersson från Suicide Zero det växande behovet av förebyggande arbete mot självmord. Centrala delar ringas in hur arbetet bör läggas upp där många överensstämmer med Uppsala kommuns nuvarande arbete och prioriteringar.

Psykisk hälsa är ett av Mittenstyrets tio målområden där vi tagit beslut om en handlingsplan där självmord ska ingå. Vi har tagit ett helhetsgrepp för verksamheterna gällande psykisk hälsa och för första gången har ett kommunalråd särskilt samordningsansvar för området i kommunen.

I Uppsala kommun fokuserar vi på det förebyggande arbetet att minska den psykiska ohälsan som ett led i att få ned antalet självmord och självmordsförsök. Suicidprevention kräver handlingskraft, samordning och långsiktiga strategier hos kommun och region. För kommunerna i Uppsala län har det tagits fram en vägledning kring suicidpreventivt arbete som bedrivs i linje med det nationella handlingsprogrammet som har som målsättningen att ”ingen människa ska behöva hamna i en sådan situation att självmord ses som den enda utvägen”. Vägledningen bidrar med förslag kring hur Uppsala läns kommuner kan forma sitt suicidpreventiva arbete.

En kartläggning som genomfördes 2019 i Uppsala kommun visar att det redan i dag sker mycket positivt arbete som direkt eller indirekt förebygger psykisk ohälsa och minskar risken för suicid. För att få ned antalet självmord och självmordsförsök ytterligare behövs både akuta insatser samt behandlande insatser inom Regionens verksamheter som erbjuder stöd och behandling vid psykisk sjukdom.

Kommunen arbetar i huvudsak med förebyggande insatser för att minska självmorden genom kunskap om riskgrupper och att se och prata med människor som visar tecken på att må dåligt bland annat inom skola och äldreomsorg. Förebyggande insatser är något som ska genomsyra all kommunal verksamhet för att få så stor spridning som möjligt och därmed störst möjlighet till effekt. Insatserna kräver samordning och delaktighet av flera parter, både offentliga och civila.

Uppsala län har tilldelats statliga medel inom ramen för projektet Uppdrag psykisk hälsa på 7,4 miljoner kronor öronmärkta för suicidprevention under 2020, som används i suicidpreventiva insatser.

Kunskapen och medvetenheten om det suicidala beteendets risk- och skyddsfaktorer behöver stärkas än mer hos kommunens verksamheter och medarbetare och medarbetare inom äldre-, utbildning-, social och omsorgsförvaltningarna samt räddningstjänstens personal fortsätter att utbildas i den evidensbaserade metoden Första hjälpen till psykisk hälsa.

Vi måste alla göra mer och allt vi kan för att förhindra självmord och i Uppsala kommun ska vi fortsätta med vårt förebyggande arbete främst genom att förbättra psykiska hälsan hos utsatta Uppsalabor.

Linda Eskilsson, kommunalråd med ansvar för psykisk hälsa