MP: Gör Uppsala till Sveriges bästa cykelstad
Gör Uppsala till Sveriges bästa cykelstad, säger Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell.
– Det är fint att vi äntligen får ett förslag till cykelpolicy, men flera av förslagen är för tama, säger Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell.
– Vi vill se tydligare mål, med en ökad cykelandel i trafiken. Uppsala stad ska ligga på 50 procent år 2020 (2010 var andelen minskande och låg på 28 procent), i Storvreta vill vi öka cykelandelen till 30 procent till 2020 (2010 var andelen 9 procent) och i övriga kommunen där andelarna är mycket lägre, vill vi sikta på en fördubbling av cyklingen, säger Maria Gardfjell.
Policyn behöver också ha tydligare skrivningar om att både gångtrafikanter och cyklister ska prioriteras i staden och inte, som det otydligt står i förslaget, att det ena eller det andra ska prioriteras.
– I stadskärnan ska gående och cyklister prioriteras och ska inte behöva konkurrera med varandra. Det ska också vara tydlig separering och markering mellan gång- och cykelväg, säger Maria Gardfjell.
– För att cykelresan ska bli den snabbaste resan behöver det finnas en bättre planering och tillräckligt med cykelparkeringsplatser vid de viktiga målpunkterna (stationen, hållplatser, service och affärer mm), säger Maria Gardfjell.
– För att Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad föreslår vi att kommunstyrelsen tydligt pekar ut att riktlinjerna behöver kompletteras med områden där cykeltrafikens framkomlighet ska prioriteras före biltrafiken, samt också peka ut lokalisering av offentliga cykelparkeringsgarage. Från ett näringslivsperspektiv är det viktigt vid planering av nya stadsdelar säkra att det finns ändamålsenliga lokaler för cykelhandel och cykelreparation eftersom det är en viktig faktor för ökad cykelanvändning.
Idag behandlas förslaget till cykelpolicy i kommunstyrelsens arbetsutskott.
Mer information: Maria Gardfjell, 076-7618376