MP: Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad

MP: Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad

– Det är bra att vi nu äntligen får fram förslaget till en cykelpolicy på kommunstyrelsens bord, men tyvärr är flera av förslagen allt för tama, säger Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell.
Miljöpartiet lyfter flera yrkanden för en tydligare och mer ambitiös cykelpolicy som kan ge förutsättningar att göra Uppsala till Sveriges bästa cykelstad.

– Miljöpartiet vill se tydligare mål, med en ökad cykelandel i trafiken. Uppsala stad ska ligga på 50 procent år 2020 (2010 var andelen minskande och låg på 28 procent), i Storvreta vill vi öka cykelandelen till 30 procent till 2020 (2010 var andelen 9 procent) och i övriga kommunen där andelarna är mycket lägre, vill vi sikta på en fördubbling av cyklingen, säger Maria Gardfjell.

Miljöpartiet anser att Uppsala kommun måste sikta på en ambitionsnivå som innebär en kraftig ökning av andelen cykelresor och tydlig stadsplanering där cyklisternas behov överordnas biltrafiken. I Miljöpartiets IVE finns en satsning om 239 mnkr på cykelåtgärder, varav 136 mnkr på bland annat helt nya cykelvägar, vilket skulle möjliggöra en högre ambitionsnivå än vad den borgerliga alliansen siktar på och på allvar visa på att Uppsala är Sveriges cykelstad.

– I stadskärnan ska gående och cyklister prioriteras och ska inte behöva konkurrera med varandra. Förutom på gågatorna där cykling inte ska tillåtas, ska det alltid vara tydlig tydlig separering och markering mellan gång- och cykelväg. Vi vill ha grönmålade cykelkörfält i innerstaden, så cyklisterna blir bättre på att hålla sig på sin cykelbana, säger Maria Gardfjell.

För att Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad föreslår Miljöpartiet att kommunstyrelsen tydligt pekar ut att riktlinjerna behöver kompletteras med områden där cykeltrafikens framkomlighet ska prioriteras före biltrafiken, samt också peka ut lokalisering av offentliga cykelparkeringsgarage. Från ett näringslivsperspektiv är det viktigt vid planering av nya stadsdelar säkra att det finns ändamålsenliga lokaler för cykelhandel och cykelreparation eftersom det är en viktig faktor för ökad cykelanvändning.

Idag behandlas förslaget till cykelpolicy i kommunstyrelsen. 

Relaterade nyheter

Uppsala, 18 mars 2025

Här är den, Uppsalas nya bostadsplan

Uppsala, 5 februari 2025

Så jobbar vi med att minska utsläppen och öka den biologiska mångfalden

Uppsala, 13 december 2024

Debatt: Effektivt med förbud mot genomfartstrafik

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter