Nej till bro över Fyrisån
Miljöpartiets remissyttrande om förslag till översiktsplan om trafikförbindelse över Fyrisån. Miljöpartiet är starkt kritiska till förslaget och anser att det är helt oacceptabelt med en bilbro över Fyrisån som skulle förstöra det blivande naturreservatet Årike Fyris och möjligheterna att förverkliga världsarvet till Linnés minne.
Miljöpartiet har tagit del av rubricerade förslag till fördjupad översiktsplan, gällande trafikförbindelse över Fyrisån.
Miljöpartiet motsätter sig förslagen till trafikförbindelse över Fyrisån enligt 2A och 2B. Den skulle mycket allvarligt påverka det värdefulla Årike Fyris som är utpekat för naturreservatsbildning, riksintresse för kulturmiljövården och del av en världsarvsansökan. Årike Fyris och dess höga naturvärden samt de natur- och kulturupplevelser som finns i området skulle påverkas mycket negativt om en sådan trafikförbindelse blev verklighet. Det finns redan en trafikförbindelse via Flottsundsbron och därför är det viktigt att planera för turtät och effektiv kollektivtrafik via denna trafikförbindelse istället för att planera ytterligare en bara några kilometer norrut. Däremot ställer sig Miljöpartiet positivt till en gång- och cykelförbindelse som en del av en hållbar förbindelse över Fyrisån som bör starta i Ultuna och planeras så att såväl cykelpendling mellan stadsdelarna främjas så som främjande av friluftslivet. Gång- och cykelväg förstärker det framtida naturreservatets attraktivitet och tillgänglighet. Miljöpartiet motsätter sig en trafikled mellan E4 och Bergsbrunna som skulle leda till ökad biltrafik.
I utredningsområdet som skulle påverkas mycket negativt av en trafikförbindelse finns höga natur- och kulturmiljövärden. I området finns Ultuna källa, torrbackar med sällsynta och rödlistade arter, strandängar och våtmarksområden. Det är ett område som är rikt på fågelliv och ett viktigt rekreationsstråk. Det är av riksintresse för kulturmiljövården, är utpekat för naturreservatsbildning i översiktsplanen och är en viktig del i världsarvsansökan för platser som bidragit till uppkomsten av den systematiska biologin (Linnés exkursionsvandringar) och finns nu med på UNESCO:s tentativa lista. Dessutom är det inom område med bevarandevärt odlingslandskap, landskapsbildsskydd. Området utmed Fyrisån omfattas av landskapsbildsskydd och strandskydd samt omfattar också naturreservatet Uppsala Kungsäng.
Planförslaget
Endast alternativen 1A och 1B kan bli aktuella då de till skillnad från övriga alternativ till sträckor för trafikförbindelsen skulle kunna vara ett positivt tillskott till området. Alternativet 2A är, precis som 2B uteslutet då även en trafikförbindelse med enbart kollektivtrafik också innebär negativ påverkan på området och kvar finns ändå möjligheten att senare tillåta biltrafik.
Det beskrivs i förslaget att ett framtidsscenario är att en ny väg mellan väg 255 och E4. Det skulle allvarligt försämra Uppsalas möjligheter att minska koldioxidutsläppen och därmed förvärra vår klimatpåverkan ytterligare. För att en sådan väg ska bli verklighet är en trafikförbindelse över Fyrisån helt avgörande. Det är ett av de viktigaste skälen till att Miljöpartiet ställer sig kritisk till trafikförbindelse över Fyrisån enligt alternativ 2A och 2B.
Spårtaxi nämns flera gånger i förslaget till översiktsplan vilket Miljöpartiet anser är orealistiskt med tanke på att kommunens planer på spårtaxi för närvarande har avskrivits. Enligt vår mening är det mer angeläget att ha med spårvägsdragningar i planeringen. En snabbspårväg via Flottsundsbron skulle kunna vara ett framtida alternativ till expressbusstrafik som nu bör vara en del av planeringen för en turtät och effektiv kollektivtrafik.
Miljökonsekvenser
Landskapsbild
I miljökonsekvensbeskrivningen framgår tydligt de många nackdelar en trafikförbindelse också skulle ha på landskapsbilden. Upp till 3 meter höga bullerskydd och belysning kommer att medföra negativ påverkan av landskapsbilden
Naturmiljö
Fyrisåns dalgång med Kungsängen-Övre Föret är det viktigaste området i Uppsalas närhet för fågellivet. Flyttfåglarna följer dalgången och rastar eller häckar i stora antal i dess sankmarker, vassar och betesmarker. Uppåt 250 fågelarter har observerats i området kring Övre Föret, vilket kan jämföras med Hjälstaviken där ungefär 300 arter har observerats. Däremot är Årike Fyris unikt med dess närhet till staden vilket ger en hög tillgänglighet för kommunens invånare. Miljökonsekvensbeskrivningen borde rimligen behandla just närheten till Årike Fyris och den betydelse det innebär för Uppsala. Miljökonsekvensbeskrivningen tar inte upp i vilken utsträckning buller och ljus påverkar fågellivet i området.
Rekreation och friluftsliv
I ett stadsnära läge, från Kungängsbron i norr till Flottsund i söder så finns planområdet med höga naturvärden och genuin landskapsbild och med stora möjligheter till friluftsliv och rekreation.
Kulturmiljö
Det stadsnära läget och all denna naturrikedom inspirerade Linné att förlägga många av sina exkursioner hit, Linnés Danmarksvandring löper över Kungsängen och ringlar vidare åt sydost och hans Ultunavandring löper på åsen och slutar i Liljekonvaljeholmen. I världsarvsprojektet ”The Rise of Systematic Biology” ingår ett urval av de platser som var viktiga för uppkomsten av vetenskapen systematisk biologi. Projektet syftar till att nominera detta internationella nätverk av platser till UNESCO:s världsarvslista. Totalt tolv platser i åtta länder har föreslagits ingå i nomineringen. Tillsammans bär dessa platser på ett kulturarv från den period under 1700-talet då vetenskapen systematisk biologi växte fram genom Carl von Linnés och hans internationella kollegors arbete. Bland de platser i Uppsala som ska ingå i nomineringen hör Linnéträdgården med Linnémuseet, Linnés Hammarby och några av Linnés exkursionslokaler kring Uppsala (Herbationes Upsalienses). Det föreslagna internationella världsarvet är unikt genom att inte bara byggnader och trädgårdsmiljöer står i fokus, utan också kvarvarande växter och djur av arter som en gång insamlades och studerades av 1700-talets vetenskapsmän.
En trafikförbindelse hotar världsarvsansökningen. UNESCO:s världsarvskommitté beslutade 2009 att ta bort Elbes dalgång vid Dresden från världsarvslistan, på vilken den tagits med 2004, med anledning av att en bro började byggas 2007.
Mark och vatten
Ytterligare en anledning att förhålla sig kritisk till trafikled i området är att det kan påverka Ultuna källa. Rullstensåsen är en mycket viktig resurs för Uppsalaborna eftersom det är grundvattnet från åsen som är stadens dricksvatten. På flera platser längs åsen finns källor där grundvattnet porlar fram. Det har kommit oroväckande rapporter om att Ultuna källa har börjat sina. Huruvida detta beror på byggnation i närområdet eller annan påverkan behöver utredas. En trafikförbindelse skulle ytterligare kunna påverka åsen negativt.
Klimatpåverkan
I förslaget till översiktsplan kan man lätt förledas att tro att trafikvolymen skulle vara oförändrad men utbyggnad av vägar innebär en ökning av trafiken. Även om det i förslaget i teorin skulle finnas alternativ med enbart kollektivtrafik så finns alla möjligheter att senare ändå tillåta biltrafik. Vi behöver istället förstärka kollektivtrafiken, inte minst genom expressbussar och, i ett senare skede, snabbspårväg för vissa sträckor. Flottsundsbron är därmed att föredra istället för en ny trafikförbindelse.
Förlängning till E4
Den förlängning av väg mellan väg 255 och E4 som en trafikförbindelse över Fyrisån är en förutsättning för kommer påverka det orörda skogsområdet mellan Sävja och Lunsen. Som det tydligt uttrycks i förslaget till översiktsplan kommer en väg medföra att ”möjligheten till rofylld rekreation kommer att försämras väsentligt för boende i Sävja”. Det kommer att innebära trafikbuller och försämring av miljön för boende i området och för rekreationsområdet. Dessutom kommer bullret även att påverka de nordligaste delarna av Lunsen. Mest allvarligt är att med en förlängning av väg fram till E4 blir koldioxidutsläppen väsentligt högre än i övriga alternativ och kommer, som väl också uttrycks i förslaget till översiktsplan, försvåra möjligheten att nå kommunens klimatmål.
Sammanfattning
En trafikförbindelse över Fyrisån skulle helt omintetgöra möjligheterna för en världsarvsansökan och skulle förstöra förutsättningarna för ett naturreservat Årike Fyris. Därför är endast en gång- och cykelbro enligt alternativ 1 möjlig. En gång- och cykelbro skulle bli en viktig och hållbar förbindelse över Fyrisån som bör starta i Ultuna och planeras så att man främjar såväl cykelpendling mellan stadsdelarna som friluftslivet.
Maria Gardfjell
kommunalråd (MP)