Uppsala ska verka för fred och frihet

Alla initiativ för att begränsa kärnvapen borde stöttas, skriver Mittenstyrets kommunalråd Linda Eskilsson (MP, Erik Pelling (S) och Mohamad Hassan i en replik till Gunnar Hökmark och Patrik Oksanen

Svar till Hökmark och Oksanen ” Uppsala bör inte ta ställning för kärnvapenförbud” i UNT 2021/02/03

Kärnvapen är ett av de vidrigaste vapen som någonsin uppfunnits. Därför borde alla vara överens om att stötta initiativ för att begränsa och rent av förbjuda detta vapen som kan förinta hela mänskligheten. Det är ingen höger- eller vänsterfråga, det är en fråga om sunt förnuft och en fredligare värld. Detta borde även Hökmark och Oksanen inse.

Genom att skriva på uppropet ICAN Cities Appeal gör Uppsala kommun ett viktigt ställningstagande och visar på hur viktigt det är att kärnvapen förbjuds. Det är helt förenligt med kommunens policy för internationellt arbete i Uppsala kommun, där det står att vi i vårt internationella arbete ska verka för att främja fred, frihet och demokrati. Policyn togs i full enighet våren 2014. Om inte en värld utan kärnvapen är en fredligare värld, vad är fred då?

Hundratals städer runt om i världen – Paris, Oslo, Berlin, Washington D.C., Toronto, Sydney, Vancouver, Düsseldorf, Amsterdam, Barcelona, Geneve, Oxford, Melbourne, Manchester, Los Angeles och San Francisco med flera – är redan med. I augusti anslöt sig Göteborgs kommun. Det är städer med självaktning och stor respekt för vad fred är. Kan dessa städer så kan även Uppsala. Särskilt värt att nämna är att både Hiroshima och Nagasaki är med i uppropet: De två platserna på jorden som haft förstahandsupplevelser av den förödelse som bruket av kärnvapen medför.

Sverige har varit en stark kraft under lång tid med ledande forskning och expertis rörande kärnvapennedrustning. Vi är ett land med en lång tradition av neutralitet och motstånd till krigsföring. Genom att Uppsala både blir plats för ett kunskapscentrum om kärnvapennedrustning och ansluter sig till ICAN Cities Appeal blir vi ett nav för utveckling av fred och en värld utan kärnvapen. Det är en ambition som Hökmark och Oksanen borde dela med oss.

Erik Pelling (S)

Mohamad Hassan (L)