Vi måste göra mer för att minska klimatutsläppen

För att nå de, av kommunfullmäktige, fastställda målen krävs en årlig utsläppsminskning på 10-15 procent. Fram tills nu har utsläppen bara minskat med 1 procent per år. Så vi måste göra mycket mer för att minska klimatutsläppen skriver Rickard Malmström (MP) i ett svar till Klimataktions trafikgrupp i UNT

Anser kommunstyrelsen att programmet för klimatmålet 2030 följer tidplan så att hela kommunen då är fossilfri? Den frågan ställer Klimataktions trafikgrupp i UNT (9/8)
För att nå de, av kommunfullmäktige, fastställda målen krävs en årlig utsläppsminskning på 10-15 procent. Fram tills nu har utsläppen bara minskat med 1 procent per år. Så det korta svaret på Klimataktions fråga är; Nej, fler åtgärder behövs för att klimatmålen ska nås.
Precis som klimataktion skriver är det viktigt att minska utsläppen från trafiken, en tredjedel av klimatutsläppen. Det handlar både om att ändra resvanor, transportsätt och bränslen. En samhällsplanering där gång, cykel och kollektivtrafik prioriteras är en mycket viktig del i detta. Därför bygger vi staden inåt och kollektivtrafiknära. Det har bidragit till att vi har en väsentligt lägre andel bilresor av invånarnas totala antal resor i Uppsala än i andra jämförbara kommuner, 37% av alla resor av kommunens invånare sker med bil (Västerås 55%, Sundsvall 71%, Örebro 54%). I år har vi tagit beslut om att göra om fler centrala gator till bilfria sommargator och begränsa godstrafiken i centrum. Vi planerar också för att minska genomfartstrafiken i centrum. Där handlar det både om bättre luft i staden och att minska utsläppen.
I flera nya stadsdelar jobbar man med hållbar mobilitet på fler sätt, till exempel med ett gemensamt P-hus i stället för garage under husen, bil- och cykelpoolsystem med mera.
Kollektivtrafikens framkomlighet prioriteras i de stora stråken med egna körfält och prioritering i trafiksignaler. GC-nätet byggs kontinuerligt ut, även med snabbcykelleder.
Men som sagt mycket mer behöver göras. Det handlar också om att få med alla på tåget. En stor del av utsläppen kommer från privata bil- och flygresor. Förutom att gynna gång, cykel och kollektivtrafik handlar det också om, som klimataktion skriver, att arbeta med informationskampanjer och annan påverkan. Att utveckla informationen och redovisningen av kommunens klimatutsläpp och klimatarbete på vår hemsida är en viktig del i detta.
Rickard Malmström (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö