Vi ska fortsätta stödja det ideella engagemanget

Det civila samhället är en av grundpelarna i ett hållbart och demokratiskt samhälle. I Mittenstyret vill vi fortsätta stärka civilsamhällets förutsättningar. Detta genom bland annat fortsatt stöd till Volontärbyrån. Volontärbyrån hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra och förmedla ideella uppdrag. Det är anmärkningsvärt att Moderaterna, Kristdemokraterna och Centern säger nej till ett fortsatt stöd, skriver Linda Eskilsson och Rickard Malmström i UNT tillsammans med de andra kommunalråden i Mittenstyret.
I Uppsala finns alltför många ensamma människor som inte känner sig som en del av en gemenskap. Här finns äldre som kanske bor ofrivilligt ensamma då partnern och andra nära anhöriga gått bort. Här finns nyinflyttade som saknar ett socialt nätverk och har svårt att komma in i det svenska samhället. Här finns barn och unga som lever i socialt utsatta familjer. Här finns personer med funktionsnedsättning som behöver bryta utanförskap och social isolering. Här finns också de som lever i hemlöshet, utan tak över huvudet och tillgång till de mest basala förnödenheterna.

Ett stärkt välfärdssamhälle är grunden för Mittenstyrets fortsatta investeringar i skola, vård och omsorg framför skattesänkningar. I budgeten för nästa år tillför vi välfärden 663 miljoner kronor ytterligare bland annat för att möjliggöra fler sociala mötesplatser för Uppsalas äldre, stöd till utsatta barn och unga och vi prioriterar fler bostäder som vanligt folk har råd med. Vi satsar även på fler jobbspår till bristyrken och språkinlärning i kombination med yrkesutbildningar så att fler ska uppnå egen försörjning och få friheten att forma sina liv.
Men det som bygger vår kommun stark är också människors ideella engagemang. Många Uppsalabor engagerar sig i volontärinsatser för ensamma och utsatta medmänniskor, ser till att barn och unga kan delta i fritidsaktiviteter och välkomnar nya Uppsalabor till sina hem. Det är en ovärderlig insats som inte bara betyder mycket för de som tar emot, utan också för dem som ger.
Genom det civila samhället förverkligas idéer och drömmar. Kanske samlas man kring att idrott är kul eller att något i samhället är orättvist och behöver förändras. Barn, vuxna och äldre hittar ett sammanhang. Engagemanget bidrar till hälsa, utbildning, välbefinnande och har även positiva ekonomiska, kulturella och sociala effekter.

Det ideella engagemanget ger människor en röst i samhället – och därmed en möjlighet att påverka samhällsutvecklingen. Möjligheten att påverka ökar tilltron till vår demokrati och genom möten och samarbete ökar tilliten mellan människor. Civilsamhället belyser orättvisor och problem i samhället och bidrar genom sitt opinionsbildande arbete till både praktiska lösningar och samhällsförbättringar.

Via kommunens nämnder och styrelser avsätter Mittenstyret över 100 miljoner kronor i föreningsstöd till civilsamhällets föreningar och organisationer. Genom civilsamhällets arbete har nya idéer prövats som senare fångats upp och blivit en del av den kommunala verksamheten. Det civila samhället är därmed en av grundpelarna i ett hållbart och demokratiskt samhälle.
I Mittenstyret vill vi fortsätta stärka civilsamhällets förutsättningar genom att prioritera satsningar på föreningsstöd, lokaler som möjliggör gemensamma aktiviteter och stöd till utbildningsinsatser.

Ytterligare en viktig kraft för att möjliggöra ideellt engagemang är arbetet som bedrivs av Volontärbyrån i Uppsala. Volontärbyrån hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra och förmedla ideella uppdrag. De bidrar till att göra det enkelt för alla – oavsett förkunskap om föreningslivet – att hitta ett engagemang som passar dem inom vitt skilda områden som idrott, miljö, natur, kultur, integration såväl som inom det sociala området.

Volontärbyrån har haft stöd av Uppsala kommun sedan 2004 och för åren 2020-2021 beslutade vi i Mittenstyret att bevilja ytterligare 1,6 miljoner kronor som stöd för arbetet. Det anmärkningsvärda var att Moderaterna, Kristdemokraterna och Centern röstade nej till ett fortsatt stöd. Detta i en tid då det ideella engagemanget är viktigare än någonsin och då vi behöver få fler Uppsalabor att engagera sig i civilsamhälle och föreningsliv.

I Stockholm slöt de borgerliga partierna nyligen en överenskommelse med Volontärbyrån om ett långsiktigt partnerskap för att bryta ofrivillig ensamhet – hur kommer det sig att Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet i Uppsala inte ser samma värde av ett samarbete? Eller Är detta ytterligare en del i ert nedskärningspaket för att kunna sänka skatten?

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande
Caroline Hoffstedt (S), kommunalråd