Vi vill ha ett konstmuseum i Kaniken

Miljöpartiet vill att ett nytt konstmuseum ska ligga i Kaniken på Västra Ågatan. Detta för att vi, i likhet med de flesta konstintresserade Uppsalabor, anser att i valet mellan Kaniken och Slottet är Kaniken den bästa för konsten och en levande konstverksamhet. Det skulle leda till att fler tar del av konsten. Ett modernt, lättillgängligt konstmuseum vid ån skulle också gynna centrumutvecklingen. Linda och Rickard skiver i UNT.

Miljöpartiet anser att Uppsala konstmuseum ska ligga centralt och tillgängligt på Västra Ågatan, mitt i staden. Det är det bästa för konsten, Uppsalaborna, besökare och stadsutvecklingen. Därför kommer Miljöpartiet att rösta för ett nytt konstmuseum i kvarteret Kaniken när kommunstyrelsen inom kort ska fatta beslut. Vi kommer att rösta emot ett nytt konstmuseum på Slottet.
Frågan om var Uppsala konstmuseum ska lokaliseras i framtiden har varit en fråga som utretts och debatterats i många år. Få Uppsalabor hittar till Konstmuseet där det ligger idag. I lokaler som inte är ändamålsenliga och inte heller uppfyller de krav på inomhusmiljö som krävs för värdefull konst.
Miljöpartiet vill att ett nytt konstmuseum ska ligga centralt i Kaniken (den fastighet som Filmstaden ligger i nu). Detta för att vi, i likhet med de flesta konstintresserade Uppsalabor, anser att i valet mellan Kaniken och Slottet är Kaniken den bästa för konsten och en levande konstverksamhet.
Ett museum mitt i centrum skulle också leda till att fler Uppsalabor och turister skulle besöka museet. Ett modernt, lättillgängligt konstmuseum vid ån skulle också gynna centrumutvecklingen. Ett konstmuseum är i sig en destination och turistmål. Tillgång till kultur är något som stärker en stadskärna, dess handel och serveringar. Ett konstmuseum i Kaniken skulle därmed få direkt positiva effekter på näringslivet i city.
Miljöpartiet vill inte ha någon utbyggnad på slottet av flera skäl, förutom att det är ett sämre alternativ för konsten och utställningsverksamheten. Vi vill vårda den historiska slottsbyggnaden och slottsparken. Slottet har stora kulturhistoriska värden och besitter ett framtida skydd som byggnadsminne. Det är också osäkert om Riksantikvarieämbetet skulle bevilja dispens för en om- och utbyggnad. Samma sak gäller de hissar och linbanor som planeras för att göra det lättare att komma upp till museet och som skulle förfula slottsbacken.
Tyvärr ser det ut som att det finns en majoritet i kommunstyrelsen, inklusive Socialdemokraterna och Liberalerna, för ett nytt konstmuseum på samma plats där det ligger idag, på slottet. Även Vänsterpartiet, som gick till val på att flytta museet, har landat i Slottet. Det är inte en placering för konsten. Snarare ett dyrt försök att skapa liv i slottsmiljön genom ett otillgängligt konstmuseum. Det är inte en ansvarsfull kulturpolitik anser Miljöpartiet.
Linda Eskilsson, kommunalråd och ordförande i Kulturnämnden (MP)
Rickard Malmström, kommunalråd och ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden (MP)