Kretslopp och vatten

Minska föroreningar samt förbättra reningen av vatten.

Kommunen ska arbeta förebyggande för att minska föroreningar i vatten mot privatpersoner och näringsliv. Vänersborgs reningsverk ska ligga i framkant när det gäller utveckling av ny reningsteknik. Befintlig vatten- och avloppsanläggning ska renoveras för att miljösäkra befintlig anläggning (bland annat ska orenat spillvatten inte ut i våra vattendrag eller sjöar). Vänersborg ska anpassa ledningssystemet för klimatförändringarna, så att det kan hantera olika flöden. I syfte att kostnadseffektivt minska utsläppen från små avlopp har regeringen tillsatt en utredning som bland annat ska föreslå alternativ till den kommunala skyldigheten att ordna allmänna vattentjänster i större sammanhang. Alternativ som bör undersökas är möjligheten för kommunerna att besluta om så kallad va-samverkan och möjligheten att i större utsträckning ge utrymme för enskilda alternativ när dessa kan godtas med hänsyn till skyddet för människors hälsa och miljön och om en sådan lösning är förenlig med intresset av en god hushållning med naturresurser.

En utgångspunkt är att det ska vara enkelt för den enskilda fastighetsägaren att göra rätt utifrån lokala förutsättningar. Vi (MP) ska INTE tvinga in människor i något de inte vill ha. Fastighetsägaren har en skyldighet enligt MB (Miljöbalken) att ha godkänt avlopp.

Vi vill:

• Vänersborgs kommun ska aktivt arbeta för att använda ny teknologi för att minska utsläppen av läkemedel och mikroplaster.
  • Kommunen ska öka takten av underhållet av vatten och avloppsledningar
  • Att Vänersborgs kommun inte beslutar om VA-verksamhetsområden ute på landsbygd utan att i stället utreda möjligheter för fastighetsägare (privatpersoner) att ansluta sig på frivillig basis.

Säkra tillgången till vatten

Vi vill verka för ett hållbart vattensystem genom att arbeta med konkreta åtgärder. Vi vill initiera samt prova olika lösningar för att inte använda dricksvatten för att spola toaletter.

Vi vill:

• Införa en trappat kubikmeter-avgift för vatten (inkluderat även reningen i avloppsverket) kan vara ett bra sätt att minska konsumtionen av vatten. Avgiften (med individuell mätning) skulle däremot kunna vara progressiv, det vill säga olika beroende på hur mycket man förbrukar.
  • Kommunen ska verka för att spara dricksvatten genom information till befolkning och näringsliv.
  • Kommunen skall arbeta för att utvärdera och möjliggöra nya nya tekniker för att separera dricksvatten från sanitetsvatten samt återcirkulera vatten.

Ta hand om dagvatten effektivt

Dagvattensystemet utsätts för påfrestningar vid extrema väderförhållanden. Häftiga regn gör att dagvattensystemet dels svämmar över, dels får ta emot oönskade ämnen som följer med vid stora flöden. Dagvattensystemet ska byggas så att det kan hantera effekterna av klimatförändringarna. Genom att bygga dammar kan mikroplaster samlas upp från större vägar och konstgräsplaner, vilket förhindrar att de kommer ut i vattnets kretslopp.

Vi vill:

• Att kommunen skall fortsatt utveckla dagvattenpolicy’s och dagvattenplaner för att minska effekterna av ett förändrat klimat.

Nyheter på Kretslopp