Skola

I Vänersborgs skolor ska alla elever ha samma förutsättningar.

Resurser ska fördelas jämlikt per elev och speciella behov ska säkerställas. Anpassa skolan till elevers förutsättningar och våga prova nytt. Vänersborgs kommun ska ligga i framkant när det gäller nya lärande- och organisationsformer. Gör kollegiala läraryrket mer attraktivt, framförallt på skolor i utsatta områden. Lärare och elever behöver arbetsro i skolan. Därför behövs vuxna i klassrummen, till exempel genom att möjliggöra tvålärarsystem i kommunens skolor. Personalen i förskola och skola ska ha goda möjligheter för kompetensutveckling i olika pedagogiska inriktningar, bland annat genom kollegialt lärande. De skolor som har störst utmaningar ska attrahera de allra bästa lärarna. därför vill vi satsa extra kompetensutveckling riktat till personal på utsatta skolor. Obehöriga lärare ska erbjudas att läsa in sin behörighet under en del av arbetstiden. Vi vill sätta in extra resurser för att höja meritvärdet i skolenheter, som har störst behov. Höja skolresultaten i utsatta områden. Barn i socioekonomiska områden har rätt till lika god utbildning som andra barn. Det är viktigt att skolor i dessa områden kan attrahera lärare med hög kompetens. För att locka lärare måste arbetssituationen förbättras genom tex tvålärarsystem i klassrummet samt introducera fler yrkeskategorier såsom till exempel socialpedagoger.

Vi vill:

• Vänersborg skall öka fortbildningen av kommunens skolpersonal.
  • Skolornas svaga områden ska stärkas genom planerade satsningar

Vi vill pröva senare skolstart på morgnarna för högstadie- och gymnasium, läxfri skola (alternativ till traditionella läxor), fler intraprenader och pilotskola med miljö- och friluftsskola. Ska utbildningen passa till enskilda individer behövs en stor verktygslåda med åtgärder. Vi vill stärka förskolans och skolans styrning och ledning för ökad målmedvetenhet. Att det finns en skolledning som har ett tydligt uppdrag genom att rektorns uppdrag ska utgå från en gemensamt upprättad beskrivning av skolenhetens situation och utmaningar. Dvs. svaga områden måste stärkas genom planerade åtgärder. Vi vill garantera kvaliteten i gymnasieskolan, grundskolan och förskolan genom tydliga satsningar på rekrytering, fortbildning med målet pedagogisk personal med rätt kompetens: Alla pedagoger ska ha en godkänd examen! Att det finns pedagogisk personal (lärarkår) som är yrkesutbildad efter det behov som motsvarar dagens samhälle. Det Betyder dels en ämnesbehörighet, dels metodisk kompetens, dels en social kompetens (att förstå eleven men också förmågan att lösa konflikter).

Vi vill:

• Uppmuntra till att pröva flexibla skoltider i högstadium och gymnasium
  • Fler yrkeskategorier i skolan skall vara en del i barnens vardag/skoldag.

Fler vuxna i skolan

Vi vill se fler vuxna i skolan genom att använda fler yrkeskategorier. Barn behöver mångfald av förebilder och lärare för att få möjlighet att fokusera på sin uppgift. Därför Behövs fler yrkeskategorier i skolan som blir en del i barnens vardag/skoldag. Till exempel kan socialpedagoger och liknande göra stora insatser. Skolresultaten i Vänersborg är inte i nationell toppklass. Detta vill vi ändra på genom att öka vuxennärvaron i skolan, aktiv/uppsökande verksamhet för att tidigt stoppa mobbing och inrätta dialog med föräldrar (Elev/föräldra-coach som kan lotsa både elever och föräldrar rätt) gärna i samverkan med organisationer, föreningar m.fl. som redan finns inom skolområdet.

Vi vill:

• Minska antalet barn i barngrupperna i förskolan. Låta barnen bli tryggare i egen takt
  • Vänersborg skall införa ett system med två vuxna i klassrummet (varav 1 behörig lärare).

Gör skolan till en trygg och inkluderande plats

Genom att aktivt arbeta förebyggande mot våld, diskriminering och sexuella trakasserier. Vi vill ha fler genuspedagoger i skolan och tillgång till HBTQI kompetent personal på varje förskola och skola. God utformning av skolgårdar och trygghetsteam.

Vi vill:

• Alla skolor ska ha genuspedagog och tillgång till HBTQI kompetent personal.
  • Att alla skolor ska ha ett trygghetsteam

Främja god kosthållning i skolan

Elever i grundskolan ska erbjudas avgiftsfri frukost för att klara skoldagen bättre och främja goda livsvanor. Fler ska få nylagad och när-lagad mat från tillagningskök i anslutning till skolor och andra kommunala verksamheter. Kostverksamheten ska bidra till minskad klimatpåverkan genom att minska andelen kött i maten och minska matsvinnet. Skolträdgårdar ska anläggas i kommunen, så att elever får ökad möjlighet att lära sig om växter, matproduktion och att odla. Elever ska få möjlighet att själv välja vilken mat de vill äta genom att märka maten som innehåller skadliga ämnen, de som innehåller skadliga tillsatser, är besprutad osv. i stället för maten som är nyttig och miljövänlig.

Vi vill:

• Avgiftsfri frukost till alla elever.
  • Elever ska få möjligheter till eftermiddagsfika efter skoldagens slut samt bli erbjudna matpaket under lov.
  • Anlägga skolträdgårdar
  • Skolorna skall öka andelen närproducerad mat med 50%.
  • Skolmaten skall märkas vid bespisningen så att eleverna kan välja nyttigare mat (tex genom att använda WWFs ”Matguiden”)

Främja utomhuspedagogik och gröna skolgårdar

Uppmuntra lek och rörelse för friskare barn och unga. Skolidrotten ska utökas och undervisningen ske i flera former. Utegym och andra verktyg ska finnas på skolgårdarna. Genom att investera i grönare skolgårdsmiljöer främjas lek och rörelse samt utomhuspedagogik. kommunen ska skapa jämställda miljöer genom att erbjuda lösa lek- och byggmaterial för kreativ lek bland yngre barn.

Vi vill:

• Skolgårdar ska utvecklas tillsammans med barnen! Asfaltsytor ska minimeras så att lek och rörelse premieras.

Nyheter på Skola