Alliansen äventyrar kommunens ekonomi och utveckling

För första gången på många år uppskattas Värmdö kommunen gå med förlust. Det prognostiserade underskottet för 2017 uppgår idag till 6,4 mkr. Anledningen till underskottet är den stora skattesänkning på 70 öre som Alliansen beslutade om i höstas. För att finansiera skattesänkningen drogs reserver ned, det finansiella målet minskades till 1 % samtidigt som tunga nämnder underbudgeterades. Miljöpartiet var redan då kritiska och menade att Alliansen inte tog ansvar för kommunens ekonomi och utveckling.
– Alliansens ekonomiska politik har varit högst oansvarig. De har valt att ta alltför stora risker för att finansiera sin politik. Nu riskerar vi till och med att inte nå det lagstadgade balanskravet om nollresultat. En kommun ska drivas seriöst och långsiktigt, inte som ett riskprojekt, säger Filip Joelsson, gruppledare för Miljöpartiet i Värmdö.

Avgörande för att Värmdö framöver ska kunna investera är att kommunen går med överskott. Med ett underskott tvingas kommunen att antingen utöka sina lån eller sänka sina ambitioner rejält.

– Värmdö kommun står inför stora och viktiga investeringar som Alliansen redan skjutit på allt för länge. De kommunala fastigheterna som skolor och äldreboenden är nedgångna. VA, infartsparkering, cykelbanor och annan infrastruktur behöver byggas ut osv. Det är mycket allvarligt om planerade investeringar riskeras som följd av Alliansens politik, säger Hanna Thorell, gruppledare för Miljöpartiet i Värmdö.

På kommunstyrelsen den 17 maj godkändes, budgetuppföljningen för kvartal 1 (BUP1). Miljöpartiet valde under mötet att reservera sig i ärendet.

FÖR VIDARE INFORMATION

Filip Joelsson, gruppledare Miljöpartiet i Värmdö