Alliansen vill inte stötta flyktingar

På kommunstyrelsens möte den 13 januari bestämde sig Värmdöalliansen för att säga nej till Migrationsverkets önskemål om att förlänga ankomstboendet för asylsökande. Migrationsverket har ett avtal med Värmdö kommun om boende för 53 personer fr.o.m 13 november tom 31 januari.

– Monica Pettersons vackra ord vid fullmäktige i november har visat sig vara tomma ord. När Migrationsverket önskar förlänga avtalet mitt i smällkalla vintern så vill vi att Värmdö ska hjälpa till, säger Filip Joelsson, språkrör för Miljöpartiet i Värmdö och ledamot i Kommunstyrelsen.

– Värmdös invånare har reagerat positivt och många har hört av sig för att bidra med vinterkläder mm. I det läget framstår det som underligt att kommunen inte ska kunna bedriva en verksamhet, som fullt ut finansieras av Migrationsverket, säger Filip Joelsson.

Värmdö kommuns förvaltning säger att socialkontoret saknar personal för att hjälpa till att ta hand om de 53 personer som nu haft tak över huvudet i Värmdö. Miljöpartiet i Värmdö har det senaste året vid flera tillfällen förslagit att nämnder och förvaltning ska agera proaktivt för att anställa mer personal vid såväl socialkontoret som i arbetet med att ta emot nyanlända och asylsökande.

– Hade Alliansen lyssnat på Miljöpartiets förslag och valt att agera, hade vi kunnat driva vidare ankomstboendet. Men de har inte lyssnat på förvaltningens behov av fler medarbetare och då får varken asylsökande eller andra behövande medborgare det stöd de har rätt till, säger Thomas Lindell Taylor, ledamot i Socialnämnden.