Gör det billigare att simma!

Det har blivit dyrare att simma i de simhallar som finns i Värmdö.
Samtidigt som simkunnigheten har börjat öka så har även entréavgifterna höjts. Nu föreslår Miljöpartiet att kommunägda Gustavsbergsbadet inför en ny biljett för endast simhall och att simundervisningen blir billigare. MP menar att fler ska kunna ta del av bad och sim i Värmdö.

– Vi vill att kommunen ska bidra till en god simkunnighet bland medborgarna, ett stort steg i detta är att se till att simundervisningen för barn är lika billig i Värmdö som i Stockholm, säger Thomas Lindell Taylor, kommunfullmäktigeledamot för Miljöpartiet Värmdö.

Idag kostar det nästan 1000 kronor för ett barn att gå i simundervisning i Värmdö, jämfört med Stockholms kommun där priset är 300 kronor lägre samt att barnen även får fler undervisningstillfällen till det lägre priset. Vidare vill även Miljöpartiet att det kommunala Gustavsbergsbadet ska sänka sina priser.

– Vi vill underlätta för resurssvaga individer och familjer att ha tillgång till ett bad. Därför föreslår vi att Gustavsbergsbadet ska införa en entréavgift för de som endast vill nyttja simhallen. Idag betalar alla badande för tillgång till både simhallen och gymmet, även om man endast ska simma. På så sätt kan det bli ett lägre pris och fler får del av simhallen,  menar Filip Joelsson, språkrör för Miljöpartiet i Värmdö.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Thomas Lindell Taylor, kommunfullmäktigeledamot Miljöpartiet de gröna i Värmdö