Gör det billigare att simma i Värmdö

För oss i Miljöpartiet är det viktigt att medborgarna har god simkunnighet och nära till en simhall. Den senaste tiden har vi sett en utveckling med höjda priser och sämre möjligheter till sim och bad. Därför är det hög tid att förbättra förutsättningarna för sim och bad i Värmdö.
Fram tills nyligen hade medborgare i Värmdö tillgång till två simhallar inom kommunens gränser: Djurönäset och Gustavsbergsbadet. Kommunen har valt att inte längre betala för att allmänhet, skola och föreningar ska ha tillgång till Djurönäset till ett rimligt pris. Därtill ska det kommunala bidraget till Gustavsbergsbadet minskas årligen. Detta kommer rimligen betyda att entréavgiften måste höjas då bidragsminskningen måste ersättas. Om inte annat så måste andra nedskärningar göras.

De höjda avgifterna till bad och sim försvårar våra medborgares förutsättningar för att ta till sig en god vattenvana och bana vägen för god simkunnighet. Med allt högre priser får våra barn och unga ta sig allt längre till närmaste bad och simhall med rimlig entréavgift. Djurönäset ligger endast 2 km från Skärgårdsskolan, en resa på 6 minuter tur- och retur. När Djurönäset och kommunen stängde dörren för Skärgårdskolan får eleverna lägga 2 timmar, tur- och retur, på resan till en simhall 3 mil bort.

En förälder med två barn betalar på Djurönäset 545 kr. Motsvarande på Gustavsbergs simhall kostar idag 255 kr medan det i Stockholm kostar 90 kr. Simskolan kostar 1050 kr för 7 gånger i Värmdö (150 kr/gång) medan 8 gånger kostar 700 kr i Stockholm (87 kr/gång). I Nacka kostar simskolan 500 kr för 8 gånger och då varar lektionen 40 min istället för 30 min som i Värmdö och Stockholm (63 kr per lektion eller 47 kr för motsvarande 30 minuters lektion). För resurssvaga familjer försvårar det höga priset i Värmdö möjligheten att få en god vattenvana, vilket är en förutsättning för simkunnighet.

Vi föreslår därför att kommunen aktivt ska verka för att Gustavsbergsbadets simhall ska ha lägre entréavgift. Därtill anser vi att kommunen återigen ska betala en del av inträdet för Skärgårdsskolans elever på Djurönäset så att barnens möjligheter till bad ökar.

Miljöpartiet i Värmdö anser att kommunen borde satsa på de bad- och sim möjligheter som finns inom kommunen. Våra barn och unga ska erbjudas billigt bad inom kommunens gränser. Vi i Miljöpartiet menar att det är kommunens och politikens ansvar att säkerställa goda förutsättningar för ökad simkunnighet och närhet till bad för våra medborgare.

Därför föreslår vi:

• att Värmdö kommun ska erbjuda simundervisning för kommunens barn till ett pris som är jämförbart med simundervisningen i Stockholms stad.
  • att inträdet för att gå och bada med två barn ska vara jämförbart med motsvarande inträde i majoriteten av baden i Stockholms stad.
  • att Kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram förslag på hur dessa prisgarantier ska implementeras i den kommunala organisationen.
  • att Kommunstyrelsen får i uppdrag att titta på en lösning så att Djurönäsets simbassäng blir tillgänglig för Skärgårdsskolans simundervisning även i framtiden.
  • att Kommunstyrelsen får i uppdrag att titta på en lösning så att allmänheten får tillgång till Djurönäset till samma pris som på Gustavsbergsbadet.

Thomas Taylor, Filip Joelsson, Hanna Thorell, Malin Åberg Aas och Siv Strömbäck
Miljöpartiet de gröna i Värmdö