Interpellation till Malin Bellander, ordförande i tekniska nämnden Kommunfullmäktige 2018-03-21

Varför har bräddningar i Hemmesta träsk gjorts och hur kan kommunen undvika framtida bräddningar?

Nu kan vi i NVP läsa om flera stora bräddningar i Hemmesta träsk på sammanlagt nära fyra miljoner liter orenat avloppsvatten bara under 2017! Det tycker vi i Miljöpartiet är mycket allvarligt! Hemmesta träsk är en sötvattenslagun till Torsbyfjärden, som har en viktig uppgift att fylla som yngelkammare i Östersjön. I många år har träsket dragits med stora problem med övergödning, som så sent som 2010 ledde till en omfattande fiskdöd i träsket. Sedan dess har situationen förbättrats något, inte minst i samband med satsningarna som gjorts på Hemmesta sjöäng. Nu kan vi dock läsa om omfattande utsläpp av avloppsvatten i träsket.

I samband med bräddningar som gjorts i Ålstäket under 2017 lämnade vi i Miljöpartiet i juni in ett initiativ till tekniska nämnden om hur kommunen kan undvika framtida bräddningar. Ärendet lämnades till beredning och besvarades delvis i juli då en extra nämnd behandlade ett föreläggande från BMH om att utreda möjliga skyddsåtgärder och försiktighetsmått som kan vidtas vid Ålstäkets pumpstation. Vi fick dock inte fullständiga svar på frågeställningarna i vårt initiativ, dvs att förvaltningen till Tekniska nämnden i september 2017 skulle redovisa på hur många platser i Värmdö Kommun som bräddning kan ske, hur många gånger det har skett de senaste 5 åren och av vilka anledningar. Vi ville också att förvaltningen till samma nämndmöte skulle redovisa möjliga åtgärder för att undvika bräddningar i framtiden med en kostnadsuppskattning per åtgärd.

Nu har vi återigen lämnat in ett initiativ till tekniska nämnden om detta som vi hoppas lämnas till beredning. Vi har också ett flertal frågor som vi vill ställa i denna interpellation:

Kan du redogöra för hur många bräddningar som har skett i Hemmesta träsk under 2017, av vilken anledning och vilka åtgärder som gjorts för att bräddningarna till Hemmesta träsk ska upphöra.

Behöver ytterligare åtgärder tas för att garantera att bräddningar inte görs i Hemmesta träsk framöver?

Vilken skada har detta orsakat i Hemmesta sjöäng och vad kommer att göras för att reparera en sådan skada och vad kommer att göras för att förbättra den ekologiska statusen i Hemmesta träsk?

När fick du, respektive tekniska nämndens övriga politiker, information om utsläppen av avloppsvatten i Hemmesta träsk?

Ställer du dig bakom vårt yrkande att tekniska nämndens politiker löpande ska få information om de bräddningar som gjorts senast under nästkommande nämndmöte?

Var och hur många bräddningar har gjorts i kommunen under 2016 respektive 2017 och på vilka av de platserna har åtgärder mot bräddningar tagits?

Hanna Thorell och Filip Joelsson