Kan Alliansen upprätthålla god service för de äldre?

Kritiken mot de äldres levnadsförhållanden i Gustavsgården har varit skarp, både från de boende och från allmänheten. Äldre som bor i container samtidigt som allianspartierna sänker skatten med 70 miljoner, gör att Miljöpartiet nu ställer alliansen till svars om kommunens åtagande gentemot sina medborgare.
– Vi i Miljöpartiet ställer oss frågande kring hur alliansen kan garantera en god service för sina medborgare när de genomför skattesänkningar för cirka 70 miljoner kronor, samtidigt som våra äldre får bo i 12 kvadratmeter stora containrar, menar Hanna Thorell, gruppledare och språkrör för Miljöpartiet de gröna i Värmdö.

Rapporter i media har under de senaste veckorna gjort gällande att vissa av containrarna haft temperaturer från 10 grader på natten till 35 grader under dagen. Även här ställer Miljöpartiet sig frågande kring de äldres boendesituation och den standard som har upphandlats.

– Alliansen sänker skatten samtidigt som de äldre bor i containrar med stora temperatursvängar.  Det finns risk för de äldres hälsa och levnadstandarden har skiftat dramatiskt. Alliansen i Värmdö måste säkerställa våra äldres boendestandard, även under den kommande, varma, sommaren,  menar Hanna Thorell (MP).

Miljöpartiet ställer nu flera frågor i kommande fullmäktige till ansvariga inom alliansen. De äldre ska bo i dessa containrar i upp till ett år medan renoveringar genomförs på äldreboendet. Alliansen budget för 2017 medförde en skattesänkning på cirka 70 miljoner kronor.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Hanna Thorell,