Kollektivtrafiken på Värmdö behöver byggas ut
Busslinjenätet i Värmdö är planerat för en mindre kommunbefolkning. På grund av de förändringar som kommunen genomgått de senaste 20 åren, är det dags att göra ett omtag. Vi önskar att kommunen tar initiativ till en förhandling med SL och Keolis om hur ett nytt och bättre anpassat busslinjenät skulle kunna vara utformat.
Värmdö är ett samhälle där en stor del av befolkningen reser till och från kommunen under dagtid. Vi ser inte att det förhållandet kommer förändras nämnvärt under de kommande åren. Samtidigt innebär persontransporter och de utsläpp som de för med sig en utmaning både på miljöområdet och infrastrukturmässigt.
Den effektivaste lösningen på Värmdös problem på transportområdet är en utbyggd kollektivtrafik. Kollektivtrafiken är en angelägenhet för landstinget, men när våra kommuninvånares behov inte tillgodoses så är det vår uppgift att företräda våra invånare gentemot landstinget.
När det gäller skolskjutsar, så har kommunen valt att låta en så stor andel av grundskoleeleverna som möjligt resa med ordinarie kollektivtrafik. Samtidigt tillhandahåller kommunen skolskjuts för de elever som bor avsides från de mer vältrafikerade rutterna (t ex i Boda och Sandö). Då även föräldrar och syskon har ett behov av att resa till och från dessa kommundelar vid ungefär samma tidpunkt som grundskoleeleverna, så vore det logiskt att i en förhandling med SL ta upp möjligheten att kombinera skolskjuts med linjetrafik.
Kort sagt: Busslinjenätet i Värmdö är planerat för en mindre kommunbefolkning, som var mer koncentrerad till tätorterna än idag. På grund av de förändringar som kommunen genomgått de senaste 20 åren, så är det dags att göra ett omtag. Vi önskar att kommunen tar initiativ till en förhandling med SL och Keolis om hur ett nytt och bättre anpassat busslinjenät skulle kunna vara utformat.
Därför yrkar vi:
att Värmdö kommun uppvaktar SL och Keolis för att få till stånd förhandling om turtäthet och nya busslinjer.
att linjebuss som kan ersätta skolbuss på vissa sträckningar tas upp vid förhandlingen.
att en ny linje som exempelvis kan gå från Stockholm till Värmdö via motorvägen till Mölnvik, och sedan in genom Gustavsberg och tillbaks till Stockholm via Ekedal, samt i motsatt riktning, tas upp vid förhandlingen.
att möjliga nya linjer med ändhållplats vid Gullmarsplan, Cityterminalen, Solna och Kista tas upp vid förhandlingen.
att försök med anropstrafik tas upp vid förhandlingen.
Filip Joelsson, Hanna Thorell, Siv Strömbäck, Malin Åberg-Aas, Max Ljungberg
Miljöpartiet de gröna i Värmdö