Mer information om kränkningar i skolan krävs

Värmdö kommuns nya rutiner kring anmälan av kränkande behandling i skolan har gett över 400 anmälningar, bara förra året. Det är bra, menar Miljöpartiet som nu kräver en mer nyanserad rapportering för att komma tillrätta med orsakerna till kränkningarna.
– Det är viktigt att kommunen och politiken vet vilka typer av kränkande behandling det handlar om, var dessa sker och vilka årskurser som berörs. Vi kräver mer information så att kommunen kan ta fram verktygen som behövs. Varje barn och elev har rätt till en trygg och säker skola,  säger Siv Strömbäck, ledamot i utbildningsnämnden för Miljöpartiet i Värmdö.

– Även redogörelse för om det är mellan elever eller mellan elever och personal bör finnas med. En mer utförlig rapportering av en händelse och alla berörda är viktig för att få fram verktygen och jobba förebyggande. På så sätt skapar vi en trygg skolgång, säger Siv Strömbäck (MP)

Miljöpartiets föreslår att förvaltningen återkommer en gång i kvartalet med fördjupad information om de kränkningar som anmäls i Värmdös skolor, samt vilka förebyggande åtgärder som vidtagits.

FÖR VIDARE INFORMATION
Siv Strömbäck, ledamot i utbildningsnämnden Miljöpartiet i Värmdö,