Miljöpartiet värnar Ekobackens miljöprofil

Inför Kommunstyrelsens senaste planutskott presenterades en planansökan om förändringar i Ekobacken på förslag från Villeroy och Boch. Miljöpartiet avslår planansökan främst på grund av att planen för den fastighet som Villeroy & Boch nu vill ändra utformades efter Villeroy & Bochs önskemål när planen togs fram. Det är bara fem år kvar på genomförandetiden och arbetet med att genomföra det verksamhetsområde som Ekobacken är planerat att bli är på många sätt försenat.
Planen togs fram för att vända den negativa miljöpåverkan som fanns av ökande biltrafik, lakvatten från fabrikstippen och olägenheter av reningsverket. Samt att få en central plats för återvinning som skulle lösa dilemmat i Brunn och ge plats åt verksamheter med ekoprofil och samhällsnytta. I detta skulle kretsloppstänk in och även erbjudas företag och invånare genom det kretsloppscentrum som inte byggts.

Kommunen och exploatören ska enligt avsiktsförklaringen som skrevs under av Monica Pettersson för Värmdö kommun, Villeroy & Boch och JM AB i november och december 2008 gemensamt verka för att företag som är innovativa inom miljöområdet etableras i Ekobacken. Trots upprepade beslut i Värmdös kommunfullmäktige att genomföra avsiktsförklaringens intentioner har Värmdö kommun med just Monica Pettersson i spetsen inte genomfört de uppdrag som tagits rörande miljöinriktning, projektering av besökscentrum och kretsloppscentral i Ekobacken.

Vi inom Miljöpartiet ser det som obstruktion och ett stort svek mot de kommunmedborgare som trodde på planens intentioner och därför godtog ett nytt centralt placerat verksamhetsområde. Vi vill inte godkänna planändringar innan området har fått sin planerade form. Det finns redan flera tomter i området som inte blivit exploaterade enligt intentionerna. Vi anser därför inte att det är lämpligt att säga ja till förändringar i planen som riskerar att ta mer natur i anspråk och förändra förutsättningarna för de närboende ännu mer än vad planen redan gör.

I planen finns både nya ridstigar som ska anläggas och den tidigare hästhagen som ska återtas till det den var. Det är viktigt för dagvattendammen i området att det finns ett bete på den öppna marken, liksom för biologisk mångfald i stort.

Vi vill påpeka att det finns såväl avsiktsförklaringar som exploateringsavtal knutna till Ekobacken som inte är genomförda, något som inte framgår av handlingarna till ärendet. Det finns miljöprogram och gestaltningsanvisningar som inte ska förvanskas. Detta är ytterligare tungt vägande skäl till att inte godkänna planansökan. Miljöpartiet avslår också planansökan på grund av det otydliga kartmaterialet som gör det svårt att förstå exakt vad det är ansökan gäller.

Malin Åberg Aas, Miljöpartiet