Motion om laddstolpar vid kommunala verksamheter

Ge allmänhet och personal möjlighet att ladda elbilar och laddhybrider vid kommunhuset och andra välbesökta kommunala verksamheter och anläggningar!
Idag finns ingen möjlighet för allmänhet, politiker eller personal utan tjänstebil att ladda en elbil/laddhybrid vid Värmdös kommunhus. Det finns ett fåtal platser för laddning för personal som har elbil/laddhybrid som tjänstebil vilket är positivt. De är dock låsta och inte tillgängliga för besökare, politiker och övriga anställda.

Miljöpartiet vill att laddstolpar som är tillgängliga för allmänhet, politiker och övrig personal placeras ut på ett antal platser på kommunhusets parkering. Vi vill också göra en översyn kring vilka andra kommunala verksamheter och anläggningar där det kan vara lämpligt att placera ut laddstolpar som är tillgängliga för både allmänhet och personal, exempelvis vid skolor, idrottsanläggningar och äldreboenden.

Värmdö ska enligt olika kommunala dokument verka för att bli en hållbar kommun. Senast år 2030 ska Värmdö vara en fossilbränslefri kommun och utsläpp från vägtrafiken ska år 2020 ha stabiliserats på 1990 års nivå. Vårt lokala miljömål begränsad klimatpåverkan anger att ”miljöanpassade trafiksystem ska byggas ut” och ”nyttjandet av förnyelsebara energikällor ska främjas och teknik som leder till större effektivitet och lägre energiförbrukning ska nyttjas. Värmdö ska underlätta för kommuninvånarna att göra miljösmarta val”.

Vill vi göra Värmdö till en hållbar kommun med ett hållbart transportsystem behöver vi skapa goda förutsättningar för de som väljer att köra elbil/laddhybrid och säkerställa att det finns en väl fungerande laddinfrastruktur på Värmdö, exempelvis i anslutning till kommunala arbetsplatser.

Vi föreslår därför:
– att laddstolpar för att ladda elbilar/laddhybrider öppna för allmänhet, personal och politiker placeras ut på Kommunhusets parkering;
– att förvaltningen tar fram ett förslag på vilka andra kommunala verksamheter där det skulle vara lämpligt att placera ut laddstolpar.

Hanna Thorell och Filip Joelsson
Miljöpartiet de gröna i Värmdö