MP: Bevara och utveckla Ekedalsskolan!

Alliansen i Värmdös besked om att lägga ned Ekedalsskolan har mött stark kritik. Förslaget var inte med i den medborgardialog som hölls kring skolans framtid. Miljöpartiet är kritiska till Alliansens sätt att hantera frågan och menar att Ekedalsskolan bör bevaras, renoveras och utvecklas.

– Vi vill inte att Ekedalsskolan läggs ner. Istället bör den genomgå en renovering och modernisering. Det är en centralt belägen skola som är uppskattad och är nära till många barn och elever i Gustavsberg, säger Hanna Thorell, språkrör och gruppledare för Miljöpartiet i Värmdö

Miljöpartiets medlemmar röstade på måndagen för att Ekedalsskolan bör bevaras på nuvarande plats. MP vill renovera och vill i möjligaste mån bevara den kulturmiljö som finns i och kring skolan, samtidigt som man vill ha en säker och trygg miljö för barnen kring skolan.

– Det finns utmaningar med nuvarande skolmiljö i Ekedal, det behövs en bättre trafiklösning och mer moderna byggnader för en bättre lärmiljö, men dessa utmaningar går att lösa och det står klart sedan medborgardialogen att det är detta Värmdös invånare, föräldrar och elever vill. Vi i Miljöpartiet menar därför att Ekedalsskolan bör vara kvar, säger Filip Joelsson, språkrör och gruppledare för Miljöpartiet i Värmdö.

FÖR VIDARE INFORMATION

Filip Joelsson, gruppledare Miljöpartiet i Värmdö