MP förvånade över Alliansens plötsliga besked om Ekedalsskolan

Alliansen i Värmdö har meddelat att de kommer att lägga ned Ekedalsskolan till förmån för en ny skola i Charlottendal. Den nuvarande skolan är i dåligt skick och renovering blir dyrt menar Alliansen. Miljöpartiet är förvånade över denna plötsliga kovändning och menar att även om en ny skola behövs, så ligger Ekedalsskolan bra till och är en uppskattad skola.
– Det är naturligtvis en problematisk situation. Miljöpartiet är positiva till en ny och modern skola med en lärmiljö som är väl anpassad till dagens behov. Samtidigt är Ekedalsskolan en mycket uppskattad skola som ligger centralt idag men även framöver när Gustavsbergs centrum, Kråkberget och Vattentornsberget detaljplaneras för bostadsändamål, menar Filip Joelsson, gruppledare och språkrör för Miljöpartiet i Värmdö.

En medborgardialog med tre olika förslag på möjliga lösningar på problematiken kring Ekedalsskolan har genomförts. Det förslag som Alliansen nu förespråkar har dock inte tagits upp i dessa medborgardialoger och har inte heller delgetts oppositionen eller Värmdös invånare förrän nu. Miljöpartiet är kritiska till detta och ska nu hålla ett medlemsmöte för att så många som möjligt kan komma till tals.

– Det är ett stort och viktigt beslut som kommer att påverka många barn och föräldrar i Gustavsberg både i närtid och på lång sikt. Vi har redan planerat att hålla ett medlemsmöte där vi också kommer att ta upp denna fråga för att låta så många av våra medlemmar som möjligt få föra fram sina synpunkter, menar Hanna Thorell, gruppledare och språkrör för Miljöpartiet i Värmdö.

Förslaget att lägga ned Ekedalsskolan kommer att tas upp i kommande kommunstyrelsemöte den 17 maj.

FÖR VIDARE INFORMATION
Hanna Thorell, gruppledare och språkrör för Miljöpartiet i Värmdö