Nyfiken på Malin Åberg Aas

Efter att ha avklarat EU-valet går vi nu vidare med att presentera våra kandidater till kommunfullmäktige. Idag har vi kommit till Malin Åberg Aas.

Malin Åberg Aas är idag kommunalråd och gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Värmdö kommun. Hon är även ledamot i kommunfullmäktige samt kommunstyrelsen, ordförande för Värmdö Bostäder och vice ordförande i Samhällsplaneringsnämnden. Och även Värmdö kommuns klimatambassadör i Klimatkommunerna!

Hej Malin, berätta lite om hur och vem du är!
Otålig, relativt musikalisk, natur- och litteraturälskande före detta journalist med rättvisepatos. Jag är 49 år, gift tvåbarnsmamma från Rönninge, delvis uppväxt i Tanzania. Flyttade till Norra Lagnö på Värmdö år 2000 och har aldrig bott så länge på ett ställe i hela mitt liv.

Vilka är dina hjärtefrågor?
Mina hjärtefrågor i politiken är omställningen till förnybar energi, vikten av yttrandefrihet, fri press, stark kulturpolitik, allas rätt till ett värdigt liv och tillgången till rent vatten.

Har du någon dold talang?
Jag är duktig på barnvisor.

Hur kom det sig att du flyttade till Värmdö?
När vi letade efter en bostad som passade vår familj så visade det sig att det bästa huset för oss utifrån våra förutsättningar låg i Värmdö.

Varför har du valt att engagera dig i Miljöpartiet?
Därför att MP är det enda partiet som tar ansvar för såväl djur, natur, kommande generationer och alla världens folk. Dessutom är MP tillräckligt ungt och självständigt för att fortfarande verkligen vilja genomföra förändring, tillräckligt moget för att veta att man måste utgå från dagsläget och tillräckligt uppfinningsrika för att göra skillnad när vi får möjligheten.

Tack Malin!

Fler Nyfiken på kan du läsa här:

Max Ljungberg

Filip Joelsson