Oroande utveckling bland Värmdös skolor

Alltfler känner oro för utvecklingen i Värmdös skolor, enligt den verksamhetsberättelse som presenterats för Värmdös politiker. Föräldrar och elever har tappat förtroendet för arbetet mot mobbning och kränkande behandling i skolan. För att vända trenden menar Miljöpartiet att kommunen bör satsa på behöriga lärare och ökad skolpeng.
– Det är oroväckande trender som ses i skolan. Den mest oroväckande är att alltfler elever lämnar skolan med lägre betyg än i andra näraliggande skolor. Samtidigt så är allt fler oroliga för kränkande behandling i skolan och studiemotivationen minskar. Det är klart att det finns samband. Här måste majoriteten satsa mycket mer i skolan, säger Siv Strömbäck, skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Värmdö.

Utbildningsnämndens olika indikatorer visar på oroväckande resultat. Föräldrar med elever i grundsärskolan har en ökad oro för kränkande behandling såsom mobbning i skolan. Förtroendet för arbetet mot detta har gått ner med 9 procent till 75 procent. Bland elever i årskurs 8 är den siffran ännu lägre på 68 procent. Elever som är studiemotiverade är nere på hela 38 procent.

– Med Sveriges lägsta skolpeng kan skolan inte göra de satsningar mot mobbning och kränkande behandling som behövs. Det överskott som nu finns måste satsas på fler behöriga lärare och pedagoger samt arbetet mot kränkning och mobbning. De styrande politikerna måste satsa på våra elever, säger Siv Strömbäck (MP).

FÖR VIDARE INFORMATION

Siv Strömbäck, lokal skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Värmdö