Återställ skogen!

Var är träden?

I stora delar av Hemmesta storskog har markägaren föryngringsavverkat skog sedan år 2000. Markägaren avverkar stora delar av Värmdös sista stora tätortsnära sammanhängande skog utan att säkerställa att det växer upp ny. Det är en skog som försvinner.

Hemmesta storskog, som ligger öster om Hemmesta tätort, är ett viktigt område för rekreation och naturliv. Flera av Värmdös sammanhängande skogsområden har historiskt försvunnit. För några år sedan kom ett förslag från markägaren om att exploatera stora delar av Hemmesta storskog. Detta förslag stoppades av en bred politisk enighet över blockgränsen. Hela området pekades ut som natur- och rekreationsområde i översiktsplanen som är kommunens högst styrande dokument. Den nuvarande översiktsplanen antogs 2022 och gäller till 2035.

I stora delar av Hemmesta storskog har markägaren föryngringsavverkat skog sedan år 2000. Det är väldigt tydligt att dessa områden ligger på samma ställe där denna markägare ville genomföra en storskalig exploatering.

En markägare har rätt att driva skogsbruk på sin mark och samtliga föryngringsavverkningar har anmälts till Skogsstyrelsen som sig bör. I Sverige måste den som avverkar skog säkerställa att ny skog växer upp. Detta kan ske genom plantering eller att skogen frösår sig själv. För att en skog ska ha möjlighet att fröså sig själv måste träd lämpade för detta ha sparats på marken.

Det som oroar oss mycket är att vi inte kan se att markägaren har säkerställt att ny skog ska växa upp. De fröträd som lämnats har blåst ned. Återplanteringen är obefintlig eller har misslyckats. Rimligtvis borde det finnas många träd på de tidigast avverkade områdena. Gran och tall växer ungefär 0,5 meter per år. Avverkningen startade 2000 och har pågått löpande till idag. Om det verkligen handlar om skogsvård och skogsbruk som man kan förvänta sig från en seriös markägare så borde det vara möjligt att vandra runt mellan 5-10 meter höga granar och tallar.

Men kalhyggena är fortfarande kalhyggen där inga nya träd växer. De är kalhyggen där det fortfarande är svårt att gå på grund av att marken är täckt av grenar och spill från avverkningen. De djupa hjulspåren efter avverkningsmaskinerna är fortfarande synliga och svårforcerade. I de områden som avverkats nyligen är körskadorna mycket stora.

Det är mycket oroande att markägaren avverkar stora delar av Värmdös sista stora tätortsnära sammanhängande skog utan att säkerställa att det växer upp ny.

Det är inte en skog som vårdas eller brukas. Det är en skog som försvinner. Miljöpartiet vill ha en levande skog som kan användas till det som den är utpekad till i översiktsplanen. Ett levande natur- och rekreationsområde för alla som bor och besöker Värmdö. Till följd av att skogen inte vårdats på så sätt att återväxten är säkrad undersöker vi möjligheten att anmäla detta till Skogsstyrelsen.

Siv Strömbäck, Miljöpartiet i Värmdö ordförande

Avverkad skog per år och avrinningsområde inom fastigheten. Idag finns nästan inga återplanterade träd i områdena som tidigare har blivit avverkat.