Reservation Länsplanen

Reservation Länsplanen

Det krävs 20 procents minskning av biltrafiken till 2030 för att Sveriges klimatmål ska nås. Vi behöver därför i första hand satsa på gång-, cykel- och kollektivtrafik och inte byggande av nya motorvägar.
(Skriftlig reservation Ärende 11 Yttrande Länsplan)

 

Miljöpartiet reserverar sig till förmån för eget yttrande kring Länsplanen. Vi vill särskilt beklaga att Värmdö kommun i sitt yttrande ställer sig positiv till att arbeta vidare med en östlig förbindelse för biltrafiken. Samtlig trafikforskning visar att ökad utbyggnad av motorvägar stimulerar och ökar biltrafiken, något som innebär ökade klimatpåverkningar.

Miljöpartiet i Värmdö har tagit del av Länsstyrelsens remissutkast kring länsplan för Stockholms läns och de förslag till infrastrukturutveckling som finns i den. Generellt instämmer Miljöpartiet i Värmdö med att fyrstegsprincipen ska gälla vid infrastrukturutveckling.

Däremot är inte rimligt att kommunerna ska stå för en så stor del av finansieringen av de behov som ligger i länsplanen. Diskrepansen mellan de befintliga statliga medlen och behoven är alltför stort. Det behövs mer statliga resurser för att täcka de infrastruktursatsningar som behövs inom Stockholms län.

Satsningen på en ny bussterminal vid Slussen är nödvändig för att säkra tillgången till snabb och säker kollektivtrafik från Värmdö till Slussen.

Miljöpartiet i Värmdö har inte sett behovet av en ny Skurubro, men om en sådan ändå byggs vill vi poängtera vikten av kollektivtrafikkörfält i bägge riktningarna.

Vad gäller de förslag som berör Värmdö kommun har vi följande synpunkter att lämna.

Det är glädjande att länsplanen föreslår ett kollektivtrafikfält på sträckan Insjön-Mölnvik. Det vore önskvärt om skrivningen i länsplanen kunde tydliggöra om detta innebär att det finns kollektivtrafikfält på sträckan i bägge riktningar, eller om sträckan Insjön-Mölnvik, likt Grisslingerakan ska ha tre körfält varav kollektivtrafikfältets körriktning ska ändras beroende på trafikflödet. Om så är tänkt ställer sig Miljöpartiet i Värmdö tveksamt till trafiksäkerheten över Tjustviksbron. Miljöpartiet har sedan länge verkat för rena kollektivtrafikfält på väg 222 hela vägen från Slussen till Mölnvik.

Förslagen kring åtgärder vid Hemmesta vägskäl är välkomna, men Miljöpartiet i Värmdö efterfrågar också en satsning på trimningsåtgärder längs hela sträckan Ålstäket–Hemmesta vägskäl enligt tidigare utredningar som gjorts. Det handlar framförallt om lösningar för att förbättra trafiksäkerheten och flödet genom i Hemmesta centrum.

Utökad framkomlighet och trafiksäkerhet för gång- och cykeltrafikanter samt förbättrad säkerhet vid busshållplatserna och fler infartsparkeringar i anslutning till busshållplatserna behövs också längs hela det statliga vägsystemet i Värmdö för att stärka det hållbara resandet och underlätta för kollektivtrafikresenärer.

Vi vill också påpeka att vi inte vill ha en ny fartygsled genom Horstensområdet. Området har höga natur- och friluftsvärden och i Värmdö kommuns översiktsplan 2012-2030 tillhör det ett av de områden som kommunen vill skydda genom marin naturreservatsbildning. Området finns också med i kommunens naturreservatsplan.

Trafikverket har i en tidigare rapport ”Underlag för klimatscenario” visat att det, trots en fortsatt teknikutveckling, krävs 20 procents minskning av biltrafiken till 2030 för att Sveriges klimatmål ska nås. I storstäderna måste denna minskning vara ännu större. Vi behöver därför i första hand satsa kraftigt på gång, cykel och kollektivtrafik i Stockholms län och inte motorvägar i form av Förbifart Stockholm och en östlig förbindelse.

 

Malin Åberg Aas, Max Ljungberg och Filip Joelsson

Miljöpartiet de Gröna i Värmdö

Relaterade nyheter

Värmdö, 3 september 2025

Visning av kommande naturreservatet Paradiset-Sången – med Daniel Helldén!

Värmdö, 10 januari 2025

Nu stärker vi Värmdös miljöarbete

Värmdö, 15 oktober 2024

Nu skyddar vi mer natur i Värmdö

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter