Reservation i ärende om trängselskatt
Vi ser att det finns stora behov att förbättra det kollektiva resandet både inom Värmdö, mellan Värmdö och Nacka samt från Värmdö till andra delar av länet.
Reservationer och protokollsanteckningar KS 13111
Skriftlig reservation Ärende 19 Yttrande om trängselskatt
Trängselskattens syfte är att minska trängseln på vägarna genom styrande avgifter. Det innebär att skatten ska leda till att bilister ska välja att antingen avstå från sin resa eller att resa kollektivt. Vi ser att det finns stora behov att förbättra det kollektiva resandet både inom Värmdö, mellan Värmdö och Nacka samt från Värmdö till andra delar av länet.
Trafiken i Stockholmsregionen är tät och orsakar såväl trängselproblem som stor miljöpåverkan. Därför är trängselskatter ett nödvändigt verktyg i den fortsatta trafikplaneringen. Scenario C är trafikstyrningsmässigt den mest effektiva av de tre föreslagna scenarier som Trafikverket och KTH redovisade och bör genomföras. Scenario C är också samhällsekonomiskt lönsamt genom att det leder till minskad trängsel och förbättrad framkomlighet. Då boende i regionen har ett fortsatt stort behov att förflytta sig är det avgörande att trängselskatterna kan användas för att finansiera en utbyggnad av effektiv kollektivtrafik.
För att klara klimatmålen, en ökande tillströmning av invånare och samtidigt erbjuda bilister ett reellt alternativ för sina resor, måste trängselskatten användas till utbyggd kollektivtrafik i linje med det som var motivet när trängselskatten ifördes för sju år sedan.
Vi ställer oss därför positiva till promemorians förändringsförslag, men vill poängtera att vi inte kan se intäkterna från trängselskatt som statens bidrag för utbyggd kollektivtrafik i Stockholmsregionen. Staten bör dessutom tillskjuta statliga medel för detta. Beslut om trängselskatter bör dessutom fattas på regional nivå.
Vad gäller yttrandet från Värmdös förvaltning reserverar vi oss mot behovet av en vägförbindelse över Saltsjö-Mälaravsnittet. Vi ser inte att denna leder till att resandet i regionen blir mer hållbart.
Malin Åberg Aas, Filip Joelsson, Miljöpartiet de Gröna i Värmdö