Stärka kollektivtrafikens kapacitet oerhört viktigt

Stärka kollektivtrafikens kapacitet oerhört viktigt

Kommunalråd Malin Åberg Aas svarar på frågor om hur Miljöpartiet i Värmdö ser på utvecklingen av trafiken i kommunen under Handelskammarens seminarium den 6 februari i Tornhuset i Gustavsberg.


 

På vilket sätt ska Värmdö säkerställa tor-trafiken de närmaste 10 åren?

MÅA: Det blir oerhört viktigt att stärka kapaciteten i kollektivtrafiken de närmaste 10-15 åren, ge den företräde och skapa fler infartsparkeringar längs samtliga huvudvägar i Värmdö för att trafikflödena ska klaras av i morgonrusningen som är den stora flaskhalsen. MP har precis lanserat en idé om bussbanor som ska ha egna körfält och därmed kunna bli en form av Bus Rapid Transit. Ju enklare, tätare och närmare vi kan få kollektivtrafiken till våra invånare desto mer attraktiv blir den. Självklart är det viktigt att det finns sittplats, att vi har enhetstaxa och att det är lätt att köpa biljett såväl för enskilda resor som för månadspendlare. Trängselavgifter på flera ställen i Stockholm ska också bidra till att styra biltrafiken till andra tider än de med mest trängsel och vi vill även stärka cykelinfrastrukturen så att de som kan och vill ska kunna cykla snabbt och säkert från Värmdö till Nacka eller Stockholm. Många av Värmdös vägar saknar cykelbanor och har obefintliga vägrenar vilket gör trafiksäkerheten för cyklister dålig. Vi vill också starta linjer för båtpendling från Ålstäket in till Nybrokajen och mellan Gustavsberg och Saltsjöbaden via Hålludden.

Hur ta sig till Slussen utan att använda bil?

MÅA: Att åka till slussen går idag ofta fortare med buss än med bil. Men det är oerhört viktigt att Slussen fungerar för busstrafiken under de år som den byggs om. Att skapa nya bytespunkter för en del av trafikanterna kan också fungera och MP har ställt frågor kring möjligheterna till utökad kapacitet till Gullmarsplan och Centralen. När det gäller Gullmarsplan har svaret från trafikförvaltningen blivit att kapaciteten inte räcker till fler busslinjer. Den nya stombusslinjen mellan Värmdö och Norrtälje innebär att fler kan resa hela vägen utan byte som ska norr om staden. När tvärbanan byggts ut till Sickla 2016 kan någon busslinje gå dit för att frakta resenärer som ska åt sydväst vidare med tvärbanan. Miljöpartiet har också lanserat en ny busslinje från Gustavsberg till Södertörn.

Vilka av Värmdös trafikknutar är viktigaste att lösa först?

MÅA: Jag skulle säga att utvecklingen av Hemmesta centrum med de trafikjusteringar som är planerade där och utvecklingen av Gustavsberg är väldigt viktiga. Gång- och cykelvägar på bägge sidor om Grisslingerakan, till Brunn och Stavsnäs är också en viktig utveckling.

Hur ser du på Gustavsbergs utveckling?

MÅA: Gustavsberg ska vara ett samhälle där man till stor del klarar sin vardag utan bil. Det ska vara nära till tät kollektivtrafik om man pendlar till jobbet, det ska vara nära till förskola, skola och fritidsaktiviteter och det ska finnas mataffärer så att det är nära att handla mat. Det ska vara tryggt och vackert att promenera genom Gustavsberg till den målpunkt man har för stunden om det nu skulle vara biblioteket eller affären eller skolan. MP hoppas att det ska gå att utveckla bilpooler i många av de nya bostadsområden som byggs för att minska behovet av bilar och öka användningen av de som är i bruk. Vi tror att fler kommer att köpa mer av funktion i framtiden och kanske inte nödvändigtvis alltid själva äga varje sak. Därför tror vi också på utvecklade lånecykelsystem mellan främst Gustavsberg, Hemmesta och Brunn, via Ålstäket. Parkeringsplatser för boende, infartsparkeringar och gästparkeringar ska finnas delvis under mark i Fabriksstaden eller i parkeringshus i centrum. Bra cykelparkeringar med tak ska också finnas vid busshållplatserna.

Relaterade nyheter

Värmdö, 13 februari 2017

Främja kollektivtrafiken

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter