Statsbidragen räddar skolan i Värmdö kommun tillfälligt!

Värmdö kommun får drygt 30 miljoner kronor i statsbidrag till skolan, pengar som inte fanns med i Alliansens budgetförslag till skolan för 2017.
På Utbildningsnämndens senaste sammanträde presenterades en lista på riktade statsbidrag som kommunen sökt för att klara skolan. Bidrag som leder till att skolor i Värmdö kan göra nödvändiga och viktiga satsningar som att anställa fler lärare och annan personal, höja lärarnas löner, satsa på elevhälsan med skolpsykologer och kuratorer och på personal med specialpedagogisk kompetens som länge saknats i Värmdö kommuns skolor. Andra bidrag rör undervisning under skollov för att öka möjligheterna för elever att nå kunskapskraven, lärarlyftet, läslyftet m.m.

– Jag är särskilt glad över att man sökt statsbidrag för att kunna anställa fler och utbildade fritidspedagoger till våra fritidshem. I Värmdö är hela 95 procent av barnen inskrivna på fritids och där finns inte tillräckligt med personal, dessutom har endast 11 procent av dem en pedagogisk högskoleutbildning. Miljöpartiet hade därför i 2017 års budget satsat på att anställa fler fritidspedagoger men också på att vidareutbilda personal till fritidspedagoger och förskollärare, säger Siv Strömbäck, lokal skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Alliansen fick mycket kritik under den senaste budgetdebatten för att deras satsning på skolan var för låg. Nu löser sig detta tillfälligt, tack vare statsbidragen. Problemet med de riktade statsbidragen är att de är tillfälliga, de sträcker sig endast över ett till två år.

– Alliansens budget för skolan är klart underfinansierad. Tack vare dessa tillfälliga bidrag lyckas man under 2017 och eventuellt även under 2018 att finansiera viktiga satsningar. Men hur har alliansen tänkt lösa finansieringen därefter? Att tänka kortsiktigt är inte bra för våra skolor, vi måste upprätthålla en hög kvalitet i skolorna på lång sikt och visa på att satsningar kan göras både idag och imorgon, menar Siv Strömbäck.