Värmdö-Alliansen lämnar Walk-Over

Den moderatledda Värmdö-Alliansen presenterade i dag sin budget som i princip är samma budget som kommundirektören lämnade som förvaltningens förslag i juni, en tidpunkt då nuvarande allianspartier ännu inte samarbetade.
Att förslaget i det närmaste saknar politiska prioriteringar innebär att vi nu saknar politisk styrning av kommunen. Allianspartierna vann valet men har inte kunnat enas om en gemensam politik som ska ligga till grund för deras budget.

– Sedan valet har vi en svag majoritet i Värmdö Kommun som inte lyckats presentera en gemensam budget med politiska prioriteringar för kommande mandatperiod. Det är oroande och lämnar kommunen i ett politiskt vakuum. Det är inte kommundirektören som väljarna har röstat på, säger Malin Åberg Aas, gruppledare i Miljöpartiet de gröna i Värmdö.

Vanligtvis brukar en ny politisk ledning i sin första budget genom fördelningen av medel och genom att lägga uppdrag förklara vad de vill göra under den kommande mandatperioden. Att Värmdö-Alliansen inte konkret visar politiska satsningar för kommunen i samband med budget för 2015 innebär att de förlorar ett år av påverkansmöjligheter. De tar också beslut om en budget med mycket luft, pengar som skulle behövas ute i verksamheterna för att höja kvaliteten ut mot medborgarna.

– Det är att lämna walk-over till kommundirektören att besluta om fördelningen av medborgarnas gemensamma resurser. För att styra en kommun måste man tala om vad man vill och i vilken riktning man ska gå. Nu kommer den positiva utveckling som påbörjats under förra mandatperioden att stanna upp och kvaliteten i kommunens verksamhet riskerar att urholkas, säger Max Ljungberg.

På onsdag nästa vecka i samband med Kommunstyrelsens möte kommer Miljöpartiet de gröna i Värmdö att presentera sitt budgetförslag för hur vi ser att Värmdö kommun ska utvecklas och moderniseras under den kommande mandatperioden.

För mer information kontakta:

Malin Åberg Aas 070-168 04 96 malin.aberg.aas@mp.se

Max Ljungberg 070-168 04 98 max.ljungberg@mp.se