Värmdö rasar i hållbarhetsrankning

Värmdö har backat 79 platser i senaste Aktuell Hållbarhets miljörankning och är nu sämst i regionen. Rankningen mäter bland annat hur nöjda medborgarna är med miljöarbetet. Miljöpartiets gruppledare Hanna Thorell är bekymrad och menar att den styrande Alliansen har tappat initiativet. MP efterfrågar nu en bred satsning på miljö och klimat.
– Jag är tyvärr inte förvånad över resultatet. Alliansen, med Centerpartiet i spetsen när det kommer till miljöområdet, har inte presenterat några nya förslag på klimat- och miljöområdet under denna mandatperiod och samtliga av våra förslag har avslagits. Det är mycket tråkigt att det arbete som Miljöpartiet gjort under förra mandatperioden har raserats så snabbt, säger Hanna Thorell, gruppledare för Miljöpartiet i Värmdö.

2014 var Värmdö på plats 46 i kommunrankningen. Sedan dess har kommunen rasat med nästan 200 placeringar till dagens 245 plats. Miljöpartiet är kritiska och menar att Alliansen inte har tagit till sig förslag för bättre miljö- och klimat i Värmdö.

– Förra mandatperioden satt Miljöpartiet och styrde kommunen, vilket ledde till ett ökat fokus på det viktiga miljö- och klimatarbetet. Under denna mandatperiod har vi i opposition lagt flera förslag för en bättre miljö- och klimatpolitik. Det är synd att Alliansens “gröna” röst Centerpartiet inte verkar intresserade av att lyssna på förslag som gör Värmdö mer hållbart för framtiden, säger Filip Joelsson, gruppledare för Miljöpartiet.

FÖR VIDARE INFORMATION
Filip Joelsson, gruppledare Miljöpartiet i Värmdö